Virtuaalitodellisuuspelin heijastusnäytön suunnittelu : Case: Kyber Knights
Ohvo, Nea (2019)
Ohvo, Nea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Portaalin Pojat Oy, joka pyörittää Tampereen keskustassa sijaitsevaa Portaali nimistä virtuaalielämysliikettä. Opinnäytetyön tavoite oli suunnitella toimeksiantajan ”Kyber Knights” -virtuaalitodellisuuspelille heijastusnäyttö. Heijastusnäyttö on tarvittava osa kyseisen virtuaalitodellisuuspelin kolmiulotteista käyttöliittymäkokonaisuutta, jotta pelaajat kykenisivät reaaliaikaisesti tiedostamaan muun muassa ohjaamansa virtuaalihahmon ja ottelun tilan pelatessaan peliä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana pelinkehitysprosessia, jossa sen tarkoitus oli ensisijaisesti auttaa tuottamaan testattavia heijastusnäytön prototyyppejä. Prototyyppien tuotannossa harjoitettiin iteratiivista suunnitteluprosessia, ja tuotoksia evaluointiin eri pelitestauksien avulla. Pelitestauksilla tutkittiin yleisesti, täyttääkö heijastusnäyttö sille prosessin alussa asetetut suunnitteluvaatimukset. Lisäksi niillä arvioitiin, miten hyvin heijastusnäyttö vastaa virtuaalitodellisuuspelin kohderyhmän yhteisiin tarpeisiin ja toiveisiin. Kun heijastusnäyttö täytti testatusti sen suunnitteluvaatimukset, voitiin siirtyä opinnäytetyön toiseen tarkoitukseen eli virtuaalitodellisuuspelin lopullisessa heijastusnäytön toteutuksessa käytettävien kuvaelementtien tietokonegrafiikoiden tuotantoon.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi monia prototyyppejä ja kattava kokoelma eri kuvaelementtejä, joita käytettiin virtuaalitodellisuuspelin lopullisen heijastusnäytön toteutuksessa. Heijastusnäytön lopullista toteutusta on suotavaa jatkokehittää, jotta se vastaisi täysin suunnitteluprosessin aikana tuotettuja kuvamalleja. Jatkokehityksen aikana olisi syytä tutkia virtuaalitodellisuuspelin kohderyhmää, jotta uudistettu heijastusnäyttö voisi kohentaa heidän yleistä pelikokemustaan. Jatkotutkimukseen kuuluvilla pelitestauksilla voitaisiin tunnistaa ja ymmärtää syvällisemmin, miten heijastusnäytöstä saataisiin kehitettyä entistä toimivampi ja esteettisempi juuri pelin kohderyhmän edustajien mieleen, sillä pelin kohderyhmän tuntemus ja ymmärrys jäivät valitettavan pintapuolisiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin osana pelinkehitysprosessia, jossa sen tarkoitus oli ensisijaisesti auttaa tuottamaan testattavia heijastusnäytön prototyyppejä. Prototyyppien tuotannossa harjoitettiin iteratiivista suunnitteluprosessia, ja tuotoksia evaluointiin eri pelitestauksien avulla. Pelitestauksilla tutkittiin yleisesti, täyttääkö heijastusnäyttö sille prosessin alussa asetetut suunnitteluvaatimukset. Lisäksi niillä arvioitiin, miten hyvin heijastusnäyttö vastaa virtuaalitodellisuuspelin kohderyhmän yhteisiin tarpeisiin ja toiveisiin. Kun heijastusnäyttö täytti testatusti sen suunnitteluvaatimukset, voitiin siirtyä opinnäytetyön toiseen tarkoitukseen eli virtuaalitodellisuuspelin lopullisessa heijastusnäytön toteutuksessa käytettävien kuvaelementtien tietokonegrafiikoiden tuotantoon.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi monia prototyyppejä ja kattava kokoelma eri kuvaelementtejä, joita käytettiin virtuaalitodellisuuspelin lopullisen heijastusnäytön toteutuksessa. Heijastusnäytön lopullista toteutusta on suotavaa jatkokehittää, jotta se vastaisi täysin suunnitteluprosessin aikana tuotettuja kuvamalleja. Jatkokehityksen aikana olisi syytä tutkia virtuaalitodellisuuspelin kohderyhmää, jotta uudistettu heijastusnäyttö voisi kohentaa heidän yleistä pelikokemustaan. Jatkotutkimukseen kuuluvilla pelitestauksilla voitaisiin tunnistaa ja ymmärtää syvällisemmin, miten heijastusnäytöstä saataisiin kehitettyä entistä toimivampi ja esteettisempi juuri pelin kohderyhmän edustajien mieleen, sillä pelin kohderyhmän tuntemus ja ymmärrys jäivät valitettavan pintapuolisiksi.