Henkilöstön osallistaminen organisaatiorakennemuutokseen
Iisalo, Mari (2019)
Iisalo, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226403
Tiivistelmä
Onnistunut muutos on usein onnistuneen muutosjohtamisen tulos. Hyvin suunniteltu muutosprosessi antaa henkilöstölle aikaa sopeutua sekä mahdollisuuden osallistua ja tulla kuulluksi muutoksen aikana. Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän kehittämishankkeen kohteena oli toimistopalveluyksiköiden organisaatiorakennemuutos. Hankkeen tavoitteena oli suunnitella toimistopalveluyksiköille uusi organisaatiorakenne osallistamalla henkilöstö mukaan suunnitteluun.
Tietoperustassa käsiteltiin muutosta ja sen johtamista, muutoksen tunteita, organisaatiomuutosta ja henkilöstön osallistamista. Kehittämishankkeessa käytettiin kvalitatiivista, osallistavaa ja toimintatutkimuksellista kehittämisotetta, jotka yhdessä mahdollistivat käytännön toiminnan ja teoreettisen tutkimuksen vuorovaikutuksen kehittämishankkeen aikana. Kehittämismenetelminä käytettiin kehittämistyöpajoja ja suunnittelupalavereita. Työpajoissa työskentely mahdollisti koko ryhmän tasapuolisen osallistumisen hankkeen suunnitteluun fasilitaattorin johdolla.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi toimistopalveluyksiköiden uusi organisaatiorakenne. Hankkeen tulokset osoittavat, että henkilöstö on kiinnostunut ja halukas osallistumaan oman työnsä ja organisaationsa kehittämiseen. Osallistumisen merkitys näkyy tyytyväisyytenä organisaatiorakenteen lopputulokseen.
Tietoperustassa käsiteltiin muutosta ja sen johtamista, muutoksen tunteita, organisaatiomuutosta ja henkilöstön osallistamista. Kehittämishankkeessa käytettiin kvalitatiivista, osallistavaa ja toimintatutkimuksellista kehittämisotetta, jotka yhdessä mahdollistivat käytännön toiminnan ja teoreettisen tutkimuksen vuorovaikutuksen kehittämishankkeen aikana. Kehittämismenetelminä käytettiin kehittämistyöpajoja ja suunnittelupalavereita. Työpajoissa työskentely mahdollisti koko ryhmän tasapuolisen osallistumisen hankkeen suunnitteluun fasilitaattorin johdolla.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi toimistopalveluyksiköiden uusi organisaatiorakenne. Hankkeen tulokset osoittavat, että henkilöstö on kiinnostunut ja halukas osallistumaan oman työnsä ja organisaationsa kehittämiseen. Osallistumisen merkitys näkyy tyytyväisyytenä organisaatiorakenteen lopputulokseen.