Hyvän e-urheilupelin ominaisuudet : genrenä FPS PC-alustalla
Hasia, Valtteri (2019)
Hasia, Valtteri
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226330
Tiivistelmä
E-urheilun voimakas kasvu ja ajankohtaisuus innoittivat tutkimuksen tekemistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää menestyvän e-urheilupelin ominaisuuksia. Työn tarkoituksena oli etsiä rajaukseen sopivia esimerkkipelejä ja vertailla niiden ominaisuuksia sekä kerätä peleistä asiantuntija-aineistoa kolmansien osapuolten haastattelujen ja pelien tarinoista kertovien verkkoartikkeleiden kautta. Vastausten saamiseksi aineistosta hyödynnettiin induktiivista päättelyä ja asiantuntijoiden näkemyksiä.
Tutkimuksessa löydettiin neljä yleistä hyvän e-urheilupelin tekijää: kilpailullisuus, pelaamisen mielekkyys, katsomisen mielekkyys sekä jatkuvuus. Kilpailullinen peli on vakaa, vaatii paljon taitoa ja tarjoaa työkaluja yhteisön omatoimiselle kasvulle. Iso pelaajakunta on e-urheilupelille välttämätön, joten pelaajien pitämi-nen tyytyväisenä päivitysten ja kannustimien avulla todettiin tärkeäksi ominaisuudeksi. E-urheilun seuraamista pidetään kiinnostavana monipuolisen, selkeän ja helppokäyttöisen katsojatilan sekä ammattilaispelaajista kertovien tarinoiden avulla. Pelin jatkuvuus turvataan rakentamalla yhteisöä alhaalta ylöspäin ja pyrkimällä pitämään niin ammattilaiset, tavalliset pelaajat kuin katsojatkin tyytyväisinä. Kaikessa toiminnassa todettiin tärkeäksi huolellinen suunnittelu.
Tutkimuksessa käsiteltiin e-urheilupelien hyviä ominaisuuksia yleisesti. Aiheen tutkimista voitaisiin jatkaa tarkentamalla rajausta tiettyihin ominaisuuksiin kuten pelin yhteisölle tarjoamiin työkaluihin. Myös tulosten jako neljään päätekijään tarjoaa luontevan rajauksen jatkotutkimuksille.
Tutkimuksessa löydettiin neljä yleistä hyvän e-urheilupelin tekijää: kilpailullisuus, pelaamisen mielekkyys, katsomisen mielekkyys sekä jatkuvuus. Kilpailullinen peli on vakaa, vaatii paljon taitoa ja tarjoaa työkaluja yhteisön omatoimiselle kasvulle. Iso pelaajakunta on e-urheilupelille välttämätön, joten pelaajien pitämi-nen tyytyväisenä päivitysten ja kannustimien avulla todettiin tärkeäksi ominaisuudeksi. E-urheilun seuraamista pidetään kiinnostavana monipuolisen, selkeän ja helppokäyttöisen katsojatilan sekä ammattilaispelaajista kertovien tarinoiden avulla. Pelin jatkuvuus turvataan rakentamalla yhteisöä alhaalta ylöspäin ja pyrkimällä pitämään niin ammattilaiset, tavalliset pelaajat kuin katsojatkin tyytyväisinä. Kaikessa toiminnassa todettiin tärkeäksi huolellinen suunnittelu.
Tutkimuksessa käsiteltiin e-urheilupelien hyviä ominaisuuksia yleisesti. Aiheen tutkimista voitaisiin jatkaa tarkentamalla rajausta tiettyihin ominaisuuksiin kuten pelin yhteisölle tarjoamiin työkaluihin. Myös tulosten jako neljään päätekijään tarjoaa luontevan rajauksen jatkotutkimuksille.