Airline marketing communications on corporate environmental responsibility : case study of CER-related social media marketing communications at Finnair, Lufthansa Group and Air France-KLM Group
Holma, Susanna Katariina (2019)
Holma, Susanna Katariina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125964
Tiivistelmä
With the increasing trend of passenger air travel comes an increasing concern for the environmental impact it is causing. While passenger numbers in aviation are rising, so is the pressure on airlines to report what they are doing to combat the negative effects their operations have on the planet. It is also a question of responsibility and company image to be up to date and communicate about issues related to environmental concerns.
A modern and effective method of spreading information and reaching the public is social media. The three aviation entities studied in this research; Finnair, Lufthansa Group and Air France-KLM Group, are all using the common social media platforms of Facebook, Instagram and Twitter to reach out to their clients and the general public. They are also using their sustainability reports to publish information on their corporate environmental responsibility (CER) targets and actions.
The purpose of this research is to find out how CER is conducted at Finnair, Lufthansa Group and Air France-KLM Group, and how these three aviation entities communicate about CER-related matters in their social media marketing. Differences between the three entities are observed and analyzed in addition.
The main findings of the research focus on the CER target areas and actions of the three aviation entities and how they communicate about CER-related matters in their social media marketing regarding the quantity, content and type of such communication. Field-related keywords, imagery and themes are used to enable reliable identification of such posts.
Exploratory study is conducted for the purposes of literature review and data collection. Primary data is collected through observation. This empirical data, together with the secondary data from the exploratory study, are analyzed and concluded to complete the research. Kasvavan lentomatkustustrendin mukana tulee syvenevä huoli sen ympäristövaikutuksista. Samalla kun matkustajamäärät kasvavat, lentoyhtiöille syntyy yhä enemmän paineita raportoida miten se sisällyttävät kestäviä toimintatapoja operaatioihinsa vähentääkseen lentämisen negatiivisia ympäristöseurauksia. Oleellisista ympäristöasioista ajan tasalla pysymisellä ja niistä julkisesti viestimisellä on positiivinen vaikutus ympäristövastuulliseen yhtiökuvaan.
Sosiaalinen media on moderni ja tehokas tapa levittää tietoa ja tavoittaa kohdeyleisö. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kolmea lentoyhtiöentiteettiä: Finnairia, Lufthansa Groupia and Air France-KLM Groupia, jotka kaikki käyttävät Facebookia, Instagramia sekä Twitteriä asiakkaidensa ja julkisen yleisön kanssa viestimiseen. Lentoyhtiöentiteetit myös julkaisevat yhtiöympäristövastuuta koskevaa tietoa vastuullisuusraporteissaan.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella, kuinka yhtiöympäristövastuu toteutuu edellä mainituilla entiteeteillä, ja miten ne viestivät ympäristövastuuseen liittyvistä asioista sosiaalisen median tileillään. Lisäksi eroavaisuuksia tutkittujen entiteettien välillä analysoidaan.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset keskittyvät kolmen tutkitun lentoyhtiöentiteetin ympäristövastuun tavoitteisiin ja toimintatapoihin sekä siihen, miten nämä entiteetit viestivät ympäristövastuuseen liittyvistä seikoista sosiaalisen median markkinoinnissaan. Tässä tutkimuksessa on observoitu erityisesti tällaisen viestinnän määrää, sisältöä ja tyyppilajeja. Tarkoituksenmukaisen viestinnän identifiointi pohjautuu toimialaan kuuluvien asiasanojen, kuvituksien ja teemojen sisältymiseen postauksissa.
Eksploratiivinen tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksen ja tutkimusdatan keräyssyistä. Primaaridata kerätään observaation kautta. Tämä empiirinen data, yhdessä vastuuraporteista kerätyn toissijaisen datan kanssa, analysoidaan ja päätellään tutkimuksen viimeistelemiseksi.
A modern and effective method of spreading information and reaching the public is social media. The three aviation entities studied in this research; Finnair, Lufthansa Group and Air France-KLM Group, are all using the common social media platforms of Facebook, Instagram and Twitter to reach out to their clients and the general public. They are also using their sustainability reports to publish information on their corporate environmental responsibility (CER) targets and actions.
The purpose of this research is to find out how CER is conducted at Finnair, Lufthansa Group and Air France-KLM Group, and how these three aviation entities communicate about CER-related matters in their social media marketing. Differences between the three entities are observed and analyzed in addition.
The main findings of the research focus on the CER target areas and actions of the three aviation entities and how they communicate about CER-related matters in their social media marketing regarding the quantity, content and type of such communication. Field-related keywords, imagery and themes are used to enable reliable identification of such posts.
Exploratory study is conducted for the purposes of literature review and data collection. Primary data is collected through observation. This empirical data, together with the secondary data from the exploratory study, are analyzed and concluded to complete the research.
Sosiaalinen media on moderni ja tehokas tapa levittää tietoa ja tavoittaa kohdeyleisö. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kolmea lentoyhtiöentiteettiä: Finnairia, Lufthansa Groupia and Air France-KLM Groupia, jotka kaikki käyttävät Facebookia, Instagramia sekä Twitteriä asiakkaidensa ja julkisen yleisön kanssa viestimiseen. Lentoyhtiöentiteetit myös julkaisevat yhtiöympäristövastuuta koskevaa tietoa vastuullisuusraporteissaan.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella, kuinka yhtiöympäristövastuu toteutuu edellä mainituilla entiteeteillä, ja miten ne viestivät ympäristövastuuseen liittyvistä asioista sosiaalisen median tileillään. Lisäksi eroavaisuuksia tutkittujen entiteettien välillä analysoidaan.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset keskittyvät kolmen tutkitun lentoyhtiöentiteetin ympäristövastuun tavoitteisiin ja toimintatapoihin sekä siihen, miten nämä entiteetit viestivät ympäristövastuuseen liittyvistä seikoista sosiaalisen median markkinoinnissaan. Tässä tutkimuksessa on observoitu erityisesti tällaisen viestinnän määrää, sisältöä ja tyyppilajeja. Tarkoituksenmukaisen viestinnän identifiointi pohjautuu toimialaan kuuluvien asiasanojen, kuvituksien ja teemojen sisältymiseen postauksissa.
Eksploratiivinen tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksen ja tutkimusdatan keräyssyistä. Primaaridata kerätään observaation kautta. Tämä empiirinen data, yhdessä vastuuraporteista kerätyn toissijaisen datan kanssa, analysoidaan ja päätellään tutkimuksen viimeistelemiseksi.