Hoitotyön opiskelijoiden ohjaus ohjatulla harjoittelujaksolla
Saastamoinen, Maria; Kujansuu, Satu (2019)
Saastamoinen, Maria
Kujansuu, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125961
Tiivistelmä
Hoitoalan opiskelijoiden opetussuunnitelmaan on Suomessa varattu 90 opinto-pisteen verran käytännön hoitotyön harjoittelua, joka suoritetaan hoitoalan työ-paikoilla erilaisissa ympäristöissä. Siellä hoitoalan opiskelijoita ohjaavat heidän ammattiryhmänsä asiantuntijat. Ohjauksen toteuttamisella on suuri merkitys opiskelijan oppimiseen harjoittelujakson aikana, ja jokaisella tulisi olla mahdolli-suus saada opetusta sekä ohjausta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata positiivisia ja negatiivisia asioita, jotka vaikuttavat ohjaukseen ohjatulla harjoittelujaksolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta voitaisiin kehittää hoitotyön opiskelijoiden ohjausta ohjatulla harjoittelujaksolla. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön opiskelijoiden ohjauksessa harjoittelujaksoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja siihen käytettyä aineistoa kerättiin luotettavista tietokannoista. Aineisto sisältää seitsemän suo-menkielistä artikkelia ja yhden englanninkielisen artikkelin. Opinnäytetyön aineis-to analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sairaanhoitajakoulutusta sekä ohjausta käsitteenä. Lisäksi teoriaosuudessa ker-rotaan hoitotyön ohjaajasta, haasteellisista opiskelijaohjaustilanteista, oppimis-ympäristön merkityksestä, opiskelijaohjauksen resursseista, laatusuosituksista sekä ohjauskeskustelusta.
Tuloksista selvisi, että negatiivisesti ohjaukseen vaikuttivat ohjaajan ohjaustaito-jen ja kommunikaation riittämättömyys, kiire ja vähäiset ohjausresurssit sekä ohjaajan negatiivinen asenne opiskelijoita ja ohjausta kohtaan. Positiivisesti oh-jaukseen vaikuttivat tutkimuksen mukaan myönteinen ja motivoitunut ilmapiiri, ohjaajan riittävät tiedot ja taidot ohjata opiskelijoita, yksilöllisesti tapahtuva oh-jaus, koulun ja harjoittelupaikan yhteistyö sekä riittävä perehdytys.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata positiivisia ja negatiivisia asioita, jotka vaikuttavat ohjaukseen ohjatulla harjoittelujaksolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta voitaisiin kehittää hoitotyön opiskelijoiden ohjausta ohjatulla harjoittelujaksolla. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön opiskelijoiden ohjauksessa harjoittelujaksoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja siihen käytettyä aineistoa kerättiin luotettavista tietokannoista. Aineisto sisältää seitsemän suo-menkielistä artikkelia ja yhden englanninkielisen artikkelin. Opinnäytetyön aineis-to analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sairaanhoitajakoulutusta sekä ohjausta käsitteenä. Lisäksi teoriaosuudessa ker-rotaan hoitotyön ohjaajasta, haasteellisista opiskelijaohjaustilanteista, oppimis-ympäristön merkityksestä, opiskelijaohjauksen resursseista, laatusuosituksista sekä ohjauskeskustelusta.
Tuloksista selvisi, että negatiivisesti ohjaukseen vaikuttivat ohjaajan ohjaustaito-jen ja kommunikaation riittämättömyys, kiire ja vähäiset ohjausresurssit sekä ohjaajan negatiivinen asenne opiskelijoita ja ohjausta kohtaan. Positiivisesti oh-jaukseen vaikuttivat tutkimuksen mukaan myönteinen ja motivoitunut ilmapiiri, ohjaajan riittävät tiedot ja taidot ohjata opiskelijoita, yksilöllisesti tapahtuva oh-jaus, koulun ja harjoittelupaikan yhteistyö sekä riittävä perehdytys.