Myyntilaskuprosessin kehittäminen talouspalvelukeskus x:ssä
Romppainen, Katja (2019)
Romppainen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025816
Tiivistelmä
Suomalaisessa yhteiskunnassa tapahtuva työn muutos aiheuttaa jännitteitä työn organisoimisen, työn sisältöjen, vaaditun osaamisen, toimeentulon ja työn merkityksen suhteen. Tämä murros on hallittava viisaasti ja pitkällä aikavälillä, jotta pääsisimme parempaan työelämään ja hyvinvointiin. (Valtioneuvosto 2018, 7-10.) Myös opinnäytetyön toimeksiantaja on elänyt tässä muutoksessa pyrkien kehittämään työtä ja prosesseja voidakseen tuottaa asiakkailleen entistä parempaa talous- ja palkkahallinnon palvelua. Työn tuottavuuden kehittämiseksi taloushallintokeskus x:ssä organisoiduttiin vuonna 2017 prosessiorganisaatioksi ja jatkuvan parantamisen työhön Leanin avulla.
Opinnäytetyössäni kuvaan toimeksiantajan myyntilaskuprosessin kehittämisen työtä, joka alkoi Lean-hankkeena helmikuussa 2018. Myyntilaskuprosessi on osa kirjanpitoa ja vastaa myyntisaatavista eli myyntilaskuista ja reskontran hoitamisesta. Kehittämisen tavoite oli kahden eri toimiston myyntilaskuprosessin yhtenäistäminen Lean Six Sigma menetelmien ja -työkalujen avulla. Lisäksi pyrimme kehittämään prosessin päivittäisjohtamista Lean-filosofian mukaiseksi toiminnaksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajalle ensimmäinen Lean-päivittäisjohtamisen malli sekä mittarit kriittisiin päivittäisiin toimintoihin, jotka auttavat esimiestä työn organisoimisessa, resursoimisessa sekä seuraamaan työn ajantasaisuutta työyhteisön toimiessa hajautetussa organisaatiossa ympäri Suomea.
Opinnäytetyössäni kuvaan toimeksiantajan myyntilaskuprosessin kehittämisen työtä, joka alkoi Lean-hankkeena helmikuussa 2018. Myyntilaskuprosessi on osa kirjanpitoa ja vastaa myyntisaatavista eli myyntilaskuista ja reskontran hoitamisesta. Kehittämisen tavoite oli kahden eri toimiston myyntilaskuprosessin yhtenäistäminen Lean Six Sigma menetelmien ja -työkalujen avulla. Lisäksi pyrimme kehittämään prosessin päivittäisjohtamista Lean-filosofian mukaiseksi toiminnaksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajalle ensimmäinen Lean-päivittäisjohtamisen malli sekä mittarit kriittisiin päivittäisiin toimintoihin, jotka auttavat esimiestä työn organisoimisessa, resursoimisessa sekä seuraamaan työn ajantasaisuutta työyhteisön toimiessa hajautetussa organisaatiossa ympäri Suomea.