Kokemuksia sijaissisaruudesta : sijaisperheiden biologisten lasten näkökulmasta
Kraappa, Susanna; Runtti, Leena (2019)
Kraappa, Susanna
Runtti, Leena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025812
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sijaisperheiden biologisten lasten kokemuksia sijaissisaruudesta. Tavoitteena oli selvittää sijaissisarusten saamaa tukea, huomiota ja valmennusta ennen sijoitusta ja sijoituksen aikana. Aiheesta ei löytynyt juurikaan aiempia tutkimuksia muutamia opinnäytetöitä ja graduja lukuun ottamatta.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui viisi sijaisperheen biologista lasta, jotka löytyivät toimeksiantajan kautta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuskysymysten lisäksi tutkimuksessa on avattu myös sijaissisaruuden matkaa, eli miten sijaissisarukset ovat kokeneet sijoituksen sen eri vaiheissa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sijaissisarukset olivat saaneet keskenään erilaista tukea sijoittavan viranomaisen taholta. Sijaisvanhemmille järjestetään PRIDE-valmennus, jossa he saavat tietoa sijaisvanhemmuuteen ja perhehoitoon liittyen. Perheen biologisille lapsille vastaavaa valmennusta ei ole, mutta osa tutkimukseen osallistuneista oli ollut mukana vanhempien PRIDE-valmennukseen sisältyvässä paneelikeskustelussa, johon sai ottaa perheenjäseniä mukaan. Kotikäynneillä sosiaalityöntekijät olivat vaihtelevasti kyselleet myös sijaissisarusten kuulumisia. Sijaissisarukset olivat kokeneet sijoituksen eri tavoin. Jokaisen kohdalla suhtautuminen kuitenkin muuttui sijoituksen aikana.
Tutkimuksen aikana nousi selkeitä kehittämistarpeita sijaisperheiden biologisten lasten saamaan tukeen liittyen. Tutkimuksessa sijaissisarukset esittivät toiveen vertaistukitoiminnasta. Jokaisella kunnalla ja sijoittavalla taholla vaikuttaa olevan erilainen tapa huomioida sijaisperheen biologiset lapset. Tähän olisi hyvä luoda yhtenäinen toimintamalli, jotta kaikki olisivat samalla viivalla. Sijaissisarukset ovat suuressa roolissa sijoituksen onnistumisessa, joten heidän huomioimisensa sijaisperheen jäseninä on erityisen tärkeää. The purpose of this thesis was to research foster families’ biological children's experiences on foster siblinghood. The goal was to find out what kind of support, attention and coaching the foster siblings got before and after the placement. There weren’t many previous researches done on this subject, other than few dissertations and master’s thesis’.
The research was carried out as theme interview. Five biological children from different foster families, that were found through our cooperation partner, took a part. We recorded and transcribed the interviews. We analyzed our findings through content analyzing. In addition to the research question we also opened the journey of foster siblinghood, what the foster siblings have experienced in different chapters of placement.
In the research it turns out that foster siblings had gotten different kind of support between each other from the authority. Foster parents get PRIDE-training, where they get information on foster parenting and family care. There is no corresponding training for foster siblings, but some of the research participants had taken part in a panel, that is included in the PRIDE-training where the parents could take other family members with them. It varied whether or not the social workers had asked the foster siblings how they are doing during home visits. The foster siblings had experienced the placement in different ways. However, everyone's opinion had changed somehow during the placement.
In this research clear needs for development in the supporting of biological children in foster families were noticed. In the research the foster siblings wished for peer support system. Each municipality and authorities in charge of placement seem to have a different way of taking in to account the biological children of foster families. It would be good to create a solid operating model, so that everyone would be equal. Foster siblings are in a big role for a successful placement, so paying attention to them as members of foster families is important.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui viisi sijaisperheen biologista lasta, jotka löytyivät toimeksiantajan kautta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuskysymysten lisäksi tutkimuksessa on avattu myös sijaissisaruuden matkaa, eli miten sijaissisarukset ovat kokeneet sijoituksen sen eri vaiheissa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sijaissisarukset olivat saaneet keskenään erilaista tukea sijoittavan viranomaisen taholta. Sijaisvanhemmille järjestetään PRIDE-valmennus, jossa he saavat tietoa sijaisvanhemmuuteen ja perhehoitoon liittyen. Perheen biologisille lapsille vastaavaa valmennusta ei ole, mutta osa tutkimukseen osallistuneista oli ollut mukana vanhempien PRIDE-valmennukseen sisältyvässä paneelikeskustelussa, johon sai ottaa perheenjäseniä mukaan. Kotikäynneillä sosiaalityöntekijät olivat vaihtelevasti kyselleet myös sijaissisarusten kuulumisia. Sijaissisarukset olivat kokeneet sijoituksen eri tavoin. Jokaisen kohdalla suhtautuminen kuitenkin muuttui sijoituksen aikana.
Tutkimuksen aikana nousi selkeitä kehittämistarpeita sijaisperheiden biologisten lasten saamaan tukeen liittyen. Tutkimuksessa sijaissisarukset esittivät toiveen vertaistukitoiminnasta. Jokaisella kunnalla ja sijoittavalla taholla vaikuttaa olevan erilainen tapa huomioida sijaisperheen biologiset lapset. Tähän olisi hyvä luoda yhtenäinen toimintamalli, jotta kaikki olisivat samalla viivalla. Sijaissisarukset ovat suuressa roolissa sijoituksen onnistumisessa, joten heidän huomioimisensa sijaisperheen jäseninä on erityisen tärkeää.
The research was carried out as theme interview. Five biological children from different foster families, that were found through our cooperation partner, took a part. We recorded and transcribed the interviews. We analyzed our findings through content analyzing. In addition to the research question we also opened the journey of foster siblinghood, what the foster siblings have experienced in different chapters of placement.
In the research it turns out that foster siblings had gotten different kind of support between each other from the authority. Foster parents get PRIDE-training, where they get information on foster parenting and family care. There is no corresponding training for foster siblings, but some of the research participants had taken part in a panel, that is included in the PRIDE-training where the parents could take other family members with them. It varied whether or not the social workers had asked the foster siblings how they are doing during home visits. The foster siblings had experienced the placement in different ways. However, everyone's opinion had changed somehow during the placement.
In this research clear needs for development in the supporting of biological children in foster families were noticed. In the research the foster siblings wished for peer support system. Each municipality and authorities in charge of placement seem to have a different way of taking in to account the biological children of foster families. It would be good to create a solid operating model, so that everyone would be equal. Foster siblings are in a big role for a successful placement, so paying attention to them as members of foster families is important.