Kun meidät myydään : esimiesten kuormittuminen ja jaksaminen yrityksessä, jonka liiketoiminta on myynnissä
Kaplas, Paula (2019)
Kaplas, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025800
Tiivistelmä
Tutkimuksessa haluttiin tutkia esimiesten kokemuksia epävarmassa tilanteessa. Liiketoiminnasta oli tehty myynti-ilmoitus, mutta kauppa oli vielä hyväksyttävänä kilpailuvirastolla. Tutkittiin tämän vaikutusta esimiestyöhön ja esimiesten jaksamiseen. Tutkija itse toimi esimiehenä myynnissä olleen organisaatiossa ja tahtoi tutkia kollegojen kokemuksia. Tutkimusta ei tehty yhteistyössä yrityksen kanssa.
Laadullisen tutkimuksen materiaali kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta myynnissä olleen yrityksen esimiehille ympäri Suomea. Tutkimusstategisena suuntana käyttettiin fenomenologista tyyliä, koska tutkija itse oli organisaation jäsen. Haastattelut tehtiin niin, että haastattelija oli haastatelvien seurassa.
Tutkimuksessa todettiin, että esimiesten on käsiteltävä asioita tunnepohjalta nopeammin kuin työntekijöiden. Havaittiin, että esimiehen omalla toiminnalla ja asenteella suuri merkitys muutoksen onnistumiseen. Tuloksista nähtiin, että myyvällä organisaatiolla on vaikutus esimiesten kokemukseen kaupasta sekä esimiesten onnistumiseen. Työsuhteen kestolla yrityksessä todettiin olevan vaikutusta tunnesiteeseen. Se kuinka kauan merkittävän tunnesiteen kehittymiseen kestää olisi jatkotutkimusaihe.
Laadullisen tutkimuksen materiaali kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta myynnissä olleen yrityksen esimiehille ympäri Suomea. Tutkimusstategisena suuntana käyttettiin fenomenologista tyyliä, koska tutkija itse oli organisaation jäsen. Haastattelut tehtiin niin, että haastattelija oli haastatelvien seurassa.
Tutkimuksessa todettiin, että esimiesten on käsiteltävä asioita tunnepohjalta nopeammin kuin työntekijöiden. Havaittiin, että esimiehen omalla toiminnalla ja asenteella suuri merkitys muutoksen onnistumiseen. Tuloksista nähtiin, että myyvällä organisaatiolla on vaikutus esimiesten kokemukseen kaupasta sekä esimiesten onnistumiseen. Työsuhteen kestolla yrityksessä todettiin olevan vaikutusta tunnesiteeseen. Se kuinka kauan merkittävän tunnesiteen kehittymiseen kestää olisi jatkotutkimusaihe.