Y-sukupolven johtaminen kohdeyrityksessä
Justander, Laura (2019)
Justander, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025758
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Y-sukupolvi ja sen näkemys työelämästä ja johtamisesta. Y-sukupolvi määritellään ensimmäiseksi digitaaliseksi sukupolveksi. Sen edustajat ovat syntyneet 80-luvun alun ja 90-luvun loppupuolen välisenä ajanjaksona. Aihealueina käsiteltiin Y-sukupolvea ja sen arvoja, johtamista ja työhön sitoutumista. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Y-sukupolvi eroaa edeltäjistään ja kuinka se tulisi huomioida johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selville, mitä kohdeyrityksen Y-sukupolvi odottaa työelämältä ja kuinka heitä tulisi johtaa onnistuneesti.
Opinnäytetyö jaettiin kolmeen osaan. Ensimmäinen osuus koostuu teoriasta ja käsittelee Y-sukupolvea, sen arvoja ja näkemystä työelämästä. Tavoitteena oli kerätä yleistä teoriaa Y-sukupolvesta ja sen johtamisesta. Toisessa osuudessa suoritettiin empiirinen tutkimus, joka toteutettiin kokonaistutkimuksena kohdeyrityksen sisällä. Tutkimustulokset koostuivat 34 vastauksesta kyselylomakkeeseen. Kolmas osuus oli tutkimuksen viimeinen osuus. Tässä osuudessa teoriasta saatu tieto ja empiirisen tutkimuksen vastaukset kerättiin yhteenvedoksi ja johtopäätökseksi.
Tutkimuksen mukaan Y-sukupolvi odottaa johtamiselta joustavuutta, arvostusta ja palautteen antoa. Y-sukupolvi kaipaa henkilökohtaisempaa johtamista ja kokoaikaista kehittymismahdollsuutta. Y-sukupolvi ei koe tarpeelliseksi sitoutua pitkiin työuriin yhdelle organisaatiolle, vaan on valmis vaihtamaa organisaatiota, jos kokee sen hyödyntävän omaa uraansa.
Opinnäytetyö jaettiin kolmeen osaan. Ensimmäinen osuus koostuu teoriasta ja käsittelee Y-sukupolvea, sen arvoja ja näkemystä työelämästä. Tavoitteena oli kerätä yleistä teoriaa Y-sukupolvesta ja sen johtamisesta. Toisessa osuudessa suoritettiin empiirinen tutkimus, joka toteutettiin kokonaistutkimuksena kohdeyrityksen sisällä. Tutkimustulokset koostuivat 34 vastauksesta kyselylomakkeeseen. Kolmas osuus oli tutkimuksen viimeinen osuus. Tässä osuudessa teoriasta saatu tieto ja empiirisen tutkimuksen vastaukset kerättiin yhteenvedoksi ja johtopäätökseksi.
Tutkimuksen mukaan Y-sukupolvi odottaa johtamiselta joustavuutta, arvostusta ja palautteen antoa. Y-sukupolvi kaipaa henkilökohtaisempaa johtamista ja kokoaikaista kehittymismahdollsuutta. Y-sukupolvi ei koe tarpeelliseksi sitoutua pitkiin työuriin yhdelle organisaatiolle, vaan on valmis vaihtamaa organisaatiota, jos kokee sen hyödyntävän omaa uraansa.