TIETOJOHTAMINEN ORGANISAATIOKYVYKKYYKSIEN KEHITTÄMISESSÄ - Tarina perinteisen toimialan organisaatiosta digitalisaatiossa
Vaara, Hannu (2019)
Vaara, Hannu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025705
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on dokumentoitu perinteisellä toimialalla toimivan organisaation polku kohti digitalisaation murrosta tietojohtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä on tutkittu tietojohtamista organisaatiossa, jonka tuottamaa tuotetta itsessään on mahdotonta digitalisoida. Tutkimus aiheesta koetaan tärkeäksi, koska tämän kaltaisissa organisaatioissa voi olla haastavaa tunnistaa digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omassa toiminnassaan.
Organisaatioiden kyvykkyys menestyä eri aikakausilla voi koostua useista eri elementeistä, ja monipuolisesti kyvykäs organisaatio voikin menestyä kaikilla aikakausilla. Tutkimukseni tarkoituksena on kehittää kohdeorganisaation tietojohtamista digiaikakauden kulttuurimuutoksessa. Tavoitteena on dokumentoida kohdeorganisaatiossa kuljettu päätöksentekopolku tietojohtamisen näkökulmasta ja tuottaa ehdotuksia strategisen päätöksentekoprosessin kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimuksen käytäntöjä ja opinnäyte on kirjoitettu narratiivin muotoon. Aineistona tutkimuksessa on käytetty tutkijan kirjoittamaa päiväkirjaa ja kahden eri teemahaastattelun materiaalia. Aineistot on analysoitu teemoittelemalla ne opinnäytteen tietoperustaan peilaten.
Kohdeorganisaatiossa tunnistettiin toimenpiteet, joilla kohdeorganisaatio pyrkii turvaamaan toiminnan jatkuvuuden perustoiminnassa digitalisaation murroksessa. Tämä loi pohjan luottamukselle siitä, että digitalisaatio ei ole uhka, vaan mahdollisuus. Sen jälkeen katsottiin digitalisaationa isompana teemana. Kohdeorganisaatiossa luotiin uusi strategia, joka nojautui pitkälti digitalisaation aikakauden menestyksen mahdollisuuksiin. Uuden strategian myötä ilmeni tarve uusia kohdeorganisaation toimintakulttuuria ja keskittyä voimakkaasti osaamisen johtamisessa onnistumiseen.
Lähtötilanteesta voidaan todeta, että kohdeorganisaation kypsyystaso kohdata digitalisaation haasteet toiminnan jatkuvuuden kannalta oli kohtalaisella tasolla, mutta kypsyys hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia oli matalalla tasolla. Keskittymällä asiakaskeskeiseen toimintakulttuuriin ja tarkasti harkittuun osaamisen johtamisen, kohdeorganisaatio kykeni nostamaan kypsyystasoaan toiminnassaan asiakkaaseen nähden.
Organisaatioiden kyvykkyys menestyä eri aikakausilla voi koostua useista eri elementeistä, ja monipuolisesti kyvykäs organisaatio voikin menestyä kaikilla aikakausilla. Tutkimukseni tarkoituksena on kehittää kohdeorganisaation tietojohtamista digiaikakauden kulttuurimuutoksessa. Tavoitteena on dokumentoida kohdeorganisaatiossa kuljettu päätöksentekopolku tietojohtamisen näkökulmasta ja tuottaa ehdotuksia strategisen päätöksentekoprosessin kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimuksen käytäntöjä ja opinnäyte on kirjoitettu narratiivin muotoon. Aineistona tutkimuksessa on käytetty tutkijan kirjoittamaa päiväkirjaa ja kahden eri teemahaastattelun materiaalia. Aineistot on analysoitu teemoittelemalla ne opinnäytteen tietoperustaan peilaten.
Kohdeorganisaatiossa tunnistettiin toimenpiteet, joilla kohdeorganisaatio pyrkii turvaamaan toiminnan jatkuvuuden perustoiminnassa digitalisaation murroksessa. Tämä loi pohjan luottamukselle siitä, että digitalisaatio ei ole uhka, vaan mahdollisuus. Sen jälkeen katsottiin digitalisaationa isompana teemana. Kohdeorganisaatiossa luotiin uusi strategia, joka nojautui pitkälti digitalisaation aikakauden menestyksen mahdollisuuksiin. Uuden strategian myötä ilmeni tarve uusia kohdeorganisaation toimintakulttuuria ja keskittyä voimakkaasti osaamisen johtamisessa onnistumiseen.
Lähtötilanteesta voidaan todeta, että kohdeorganisaation kypsyystaso kohdata digitalisaation haasteet toiminnan jatkuvuuden kannalta oli kohtalaisella tasolla, mutta kypsyys hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia oli matalalla tasolla. Keskittymällä asiakaskeskeiseen toimintakulttuuriin ja tarkasti harkittuun osaamisen johtamisen, kohdeorganisaatio kykeni nostamaan kypsyystasoaan toiminnassaan asiakkaaseen nähden.