Kommunikation i ledarskapet : En fallstudie om chefers styrkor och utmaningar i kommunikationen med medarbetare
Herlin, Josefin; Kalvik, Merilii (2019)
Herlin, Josefin
Kalvik, Merilii
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025696
Tiivistelmä
I detta examensarbete använder vi kvalitativa studier för att undersöka hur kommunikationen på arbetsplatsen fungerar med hjälp av möten och förändringar samt vilka digitala verktyg chefer och medarbetare använder sig av för att kommunicera.
I arbetet analyseras de intervjusvaren som vi har fått av olika mellanchefer och vd:ar. Vårt syfte är att jämföra hur teorierna stämmer överens med verkligheten.
Teorierna vi arbetar med handlar om kommunikation i organisation, olika kommunikationsmodeller, mötesstruktur, förändringar och digitala verktyg på arbetsplatsen.
Av resultatet framkommer det att för en väl fungerande arbetsplats är det viktigt med en bra och tydlig kommunikation. Ledarens uppgift är att se till att rätt information når fram till rätt person och att få medarbetaren att arbeta mot de gemensamma målen. Det visar sig att kommunikation via mail är det mest använda verktyget eftersom det går att återvända till mailet och se tillbaka på konversationen.Vi kom också fram till att förändringar är något som hela företag ska vara med och bidra med sina åsikter och idéer till. I undersökningen ser man att det är viktigt för ledarna att det finns någon som alltid skriver protokoll. Undersökningen visar också att medarbetarna ska komma med sina egna förslag, ideer och frågor under möten.
I arbetet analyseras de intervjusvaren som vi har fått av olika mellanchefer och vd:ar. Vårt syfte är att jämföra hur teorierna stämmer överens med verkligheten.
Teorierna vi arbetar med handlar om kommunikation i organisation, olika kommunikationsmodeller, mötesstruktur, förändringar och digitala verktyg på arbetsplatsen.
Av resultatet framkommer det att för en väl fungerande arbetsplats är det viktigt med en bra och tydlig kommunikation. Ledarens uppgift är att se till att rätt information når fram till rätt person och att få medarbetaren att arbeta mot de gemensamma målen. Det visar sig att kommunikation via mail är det mest använda verktyget eftersom det går att återvända till mailet och se tillbaka på konversationen.Vi kom också fram till att förändringar är något som hela företag ska vara med och bidra med sina åsikter och idéer till. I undersökningen ser man att det är viktigt för ledarna att det finns någon som alltid skriver protokoll. Undersökningen visar också att medarbetarna ska komma med sina egna förslag, ideer och frågor under möten.