Sisältömarkkinoinnin suunnitelma sosiaaliseen mediaan Sutiva Oy:lle
Virranniemi, Ari (2019)
Lataukset:
Virranniemi, Ari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025682
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalleni markkinointiviestintään tärkeimmät ja toimivimmat kanavat. Toimeksiantajana toimi ulkomaalauksiin keskittynyt maalausliike Sutiva Oy, jonka toiminta sijoittuu Pirkanmaalle sekä pääkaupunkiseudulle. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa käytännöllinen ja toimiva digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Digitaalinen markkinointiviestinnän suunnitelma kohdennettiin sosiaalisen median kanaviin.
Teoreettinen viitekehys muodostui yhdestä pääkappaleesta, joka on markkinointi. Tämän pääluvun alla perehdytään markkinointiin käsitteenä, markkinoinnin kilpailukeinoihin sekä sosiaaliseen mediaan ja sen eri kanaviin.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin kyselytutkimuksena toimeksiantajan Facebook-seuraajille. Kyselytutkimuksella pyrittiin saamaan tietoon käytetyimmät sosiaalisen median kanavat, joita kannattaa käyttää markkinointiviestinnässä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa siitä, millainen sisältö on kannattavaa ja mikä kiinnittää seuraajien huomion.
Tulosten perusteella saatiin tietoon toimeksiantajan kannalta tärkeimmät sosiaalisen median kanavat, joihin markkinointiviestintä kannattaa keskittää ja millainen sisältö kiinnostaa. Tulosten avulla valittiin toimivimmat kanavat ja toimeksiantajalle laadittiin markkinointiviestinnän suunnitelma sosiaalisen median kanaviin vuodelle 2020. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella tärkeimmät sosiaalisen median kanavat tulevaisuudessa ovat Facebook, Instagram sekä LinkedIn. Lisäksi yritys tulee panostamaan maksettuun markkinointiin. Tutkimustuloksia voidaan käyttää jatkossa hyödyksi suunniteltaessa kokonaisvaltaisempaa markkinointisuunnitelmaa.
Teoreettinen viitekehys muodostui yhdestä pääkappaleesta, joka on markkinointi. Tämän pääluvun alla perehdytään markkinointiin käsitteenä, markkinoinnin kilpailukeinoihin sekä sosiaaliseen mediaan ja sen eri kanaviin.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin kyselytutkimuksena toimeksiantajan Facebook-seuraajille. Kyselytutkimuksella pyrittiin saamaan tietoon käytetyimmät sosiaalisen median kanavat, joita kannattaa käyttää markkinointiviestinnässä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa siitä, millainen sisältö on kannattavaa ja mikä kiinnittää seuraajien huomion.
Tulosten perusteella saatiin tietoon toimeksiantajan kannalta tärkeimmät sosiaalisen median kanavat, joihin markkinointiviestintä kannattaa keskittää ja millainen sisältö kiinnostaa. Tulosten avulla valittiin toimivimmat kanavat ja toimeksiantajalle laadittiin markkinointiviestinnän suunnitelma sosiaalisen median kanaviin vuodelle 2020. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella tärkeimmät sosiaalisen median kanavat tulevaisuudessa ovat Facebook, Instagram sekä LinkedIn. Lisäksi yritys tulee panostamaan maksettuun markkinointiin. Tutkimustuloksia voidaan käyttää jatkossa hyödyksi suunniteltaessa kokonaisvaltaisempaa markkinointisuunnitelmaa.