Analys av den interna kommunikationen i ett industriföretag
Eriksson, Karl-Filip (2019)
Eriksson, Karl-Filip
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025676
Tiivistelmä
Arbetets syfte är att undersöka den interna kommunikationen mellan avdelningarna på ett företag. Hur fungerar den interna kommunikationen på företaget? Vad kan man göra för att förbättra den? Vilka kommunikationskanaler använder sig företaget av i dagsläget? Vilka kommunikationskanaler borde man införa?
Undersökningen utfördes med hjälp av en enkätundersökning och intervjuer med 13 personer på företaget. Jag använde mig alltså av både kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder för att få en så bred bild som möjligt över hur företagets interna kommunikation mellan avdelningarna fungerar. Intervjuerna gjordes genom personliga samtal i företagets utrymmen.
Undersökningen visar att den interna kommunikationen fungerar hyfsat men att det finns förbättringsmöjligheter. Undersökningen gav en hel del förbättringsförslag. Förbättringsförslagen var att implementera det nuvarande ERP-systemet, använda sig av online ”anslagstavla”, förbättra rutiner, utbilda personalen inom kommunikation och att anställa en kommunikationsansvarig eller en konsult. The aim of this thesis is to investigate the internal communication between the departments in the company. How is the internal communication in the company working? What can you do to improve it? Which communication channels are the company using right now? Which communication channels should the company implement?
The research was done with both a questionnaire and interviews with 13 persons in the company. I used both qualitative and quantitative research methods to get a broad result. The interviews were done verbally in the company’s office space.
The result of the research shows that the internal communication is working quite well but that improvements can be made. The results also gave improvement suggestions. The improvement suggestions were to implement the existing ERP-system, use a communication platform, improve routines, educate the employees and to hire a person that is responsible for the communication or a consult.
Undersökningen utfördes med hjälp av en enkätundersökning och intervjuer med 13 personer på företaget. Jag använde mig alltså av både kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder för att få en så bred bild som möjligt över hur företagets interna kommunikation mellan avdelningarna fungerar. Intervjuerna gjordes genom personliga samtal i företagets utrymmen.
Undersökningen visar att den interna kommunikationen fungerar hyfsat men att det finns förbättringsmöjligheter. Undersökningen gav en hel del förbättringsförslag. Förbättringsförslagen var att implementera det nuvarande ERP-systemet, använda sig av online ”anslagstavla”, förbättra rutiner, utbilda personalen inom kommunikation och att anställa en kommunikationsansvarig eller en konsult.
The research was done with both a questionnaire and interviews with 13 persons in the company. I used both qualitative and quantitative research methods to get a broad result. The interviews were done verbally in the company’s office space.
The result of the research shows that the internal communication is working quite well but that improvements can be made. The results also gave improvement suggestions. The improvement suggestions were to implement the existing ERP-system, use a communication platform, improve routines, educate the employees and to hire a person that is responsible for the communication or a consult.