Osallistavaa seksuaalikasvatusta nuorille : Kohti aikuisuutta -seksuaalikasvatusradan opas Iisalmen kaupungin nuorisopalveluille
Puurtinen, Amanda; Reinikainen, Katariina; Räsänen, Johanna (2019)
Puurtinen, Amanda
Reinikainen, Katariina
Räsänen, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli nuorten seksuaalikasvatus ja seksuaalikasvatukseen liittyvän radan ohjeistuksen uudistaminen. Opinnäytetyössä kehitettiin osallistavaa seksuaalikasvatusta nuorille. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli uudistaa Iisalmen kaupungin nuorisopalveluiden seksuaalikasvatusrata. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin uudistetun Kohti aikuisuutta -seksuaalikasvatusradan opas rataa ohjaaville nuorisotyöntekijöille.
Nuoruuteen kuuluvat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset, jolloin on tärkeää tukea nuoren kokonaisvaltaista kehitystä. Nuoruudessa seksuaalisuus tulee uudella tavalla esiin. Seksuaalikasvatus on tärkeää nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa. Seksuaalikasvatuksen tulee perustua ikään nähden sopivaan sekä tieteelliseen ja ajankohtaiseen tietoon. Seksuaalikasvatuksen tulee vastata nuorten tarpeita. Osallistava seksuaalikasvatus mahdollistaa mielekkäämmän ja merkityksellisemmän oppimisen.
Opinnäytetyön raportissa tarkasteltiin nuorten seksuaalisuutta ja seksuaalikasvatusta. Opinnäytetyössä käytettiin soveltaen laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyössä tehtiin puolistrukturoitu haastattelu seksuaaliterapeutille sekä Webropol-kyselyt aikaisempaa seksuaalikasvatusrataa ohjanneille nuorisotyöntekijöille ja Iisalmen 8.-luokkalaisille. Opinnäytetyön tutkimustulosten yhteenvedosta selvisi, että nuorille suunnatun seksuaalikasvatuksen tulee olla nuorten tarpeita vastaavaa. Seksuaalikasvatukselta toivottiin osallisuutta, toiminnallisuutta ja sitä, että asioita lähestytään positiivisesta näkökulmasta. Tuloksista selvisi, että seksuaalikasvatuksessa seksuaalisuutta tulisi käsitellä monipuolisesti ja nykyaikaisesti. Opinnäytetyön opas pohjautuu teoriatietoon ja tehtyihin tutkimuksiin.
Opinnäytetyön opas on hyvä pohja uudistetun seksuaalikasvatusradan konkreettiselle toteutukselle. Tehdyt tutkimukset takaavat, että uudistetun seksuaalikasvatusradan sisältö on ajantasaista ja nuorten tarpeita vastaavaa. Kohti aikuisuutta -seksuaalikasvatusrata on yksi keino toteuttaa osallistavaa seksuaalikasvatusta nuorille.
Jatkossa opinnäytetyön opasta on hyvä päivittää uuden tutkimustiedon sekä yhteiskunnallisten muutosten myötä ajantasaiseksi. Oppaan sisältöä ja ohjeistusta voivat Iisalmen kaupungin nuorisopalvelujen lisäksi hyödyntää myös muut toimijat osana nuorten seksuaalikasvatusta. Oppaan materiaaleja on myös helppo muokata ja kohdentaa muille ryhmille sopiviksi. The subject of the thesis was sexual education for youth and reforming guidance for sexual education course. In the thesis there was developed participatory sexual education for youth. The thesis was a research-based development study. The aim was to reform sexual education course for Youth Services of the city of Iisalmi. The output is a guidebook for youth workers that guide the sexual education course as Towards Adulthood.
Physical, psychical and social changes are part of youth when it is important to support adolescent’s overall development. In youth sexuality appears in a new way. Sexual education is important when supporting adolescent’s growth and development. Sexual education should base on age appropriate, scientific and current knowledge. Sexual education should meet youth needs. Participatory sexual education enables more reasonable and meaningful learning.
The thesis’ report consists youth sexuality and sexual education. Research methods used in the thesis were qualitative and quantitative methods. A semi-structured interview was carried out with a sexual therapist and a Webropol survey was send to youth workers who had led the previous sexual education course and to 8th grade students in the city of Iisalmi. The conclusions of the research results show that sexual education for youth should meet the needs of youth. According to the results sexual education is wished to enable participation, be functional and that there is a positive approach in it. The results show that there should be a versatile and modern approach in sexual education when discussing sexuality. The guidebook is based on various theories and researches.
The guidebook is a good base to put into practice reformed sexual education course. Researches that are made guarantee that the reformed sexual education course is up-to-date, and the education meets the needs of youth. Participatory sexual education course is one way to implement sexual education for youth.
In the future it would be good if the guidebook is updated based on new research data and changes in society. The guidebook’s content and guidance can be used part of youth sexual education in other agents besides Youth Services of the city of Iisalmi. Materials of the guidebook can also be adapted and targeted to other groups.
Nuoruuteen kuuluvat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset, jolloin on tärkeää tukea nuoren kokonaisvaltaista kehitystä. Nuoruudessa seksuaalisuus tulee uudella tavalla esiin. Seksuaalikasvatus on tärkeää nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa. Seksuaalikasvatuksen tulee perustua ikään nähden sopivaan sekä tieteelliseen ja ajankohtaiseen tietoon. Seksuaalikasvatuksen tulee vastata nuorten tarpeita. Osallistava seksuaalikasvatus mahdollistaa mielekkäämmän ja merkityksellisemmän oppimisen.
Opinnäytetyön raportissa tarkasteltiin nuorten seksuaalisuutta ja seksuaalikasvatusta. Opinnäytetyössä käytettiin soveltaen laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyössä tehtiin puolistrukturoitu haastattelu seksuaaliterapeutille sekä Webropol-kyselyt aikaisempaa seksuaalikasvatusrataa ohjanneille nuorisotyöntekijöille ja Iisalmen 8.-luokkalaisille. Opinnäytetyön tutkimustulosten yhteenvedosta selvisi, että nuorille suunnatun seksuaalikasvatuksen tulee olla nuorten tarpeita vastaavaa. Seksuaalikasvatukselta toivottiin osallisuutta, toiminnallisuutta ja sitä, että asioita lähestytään positiivisesta näkökulmasta. Tuloksista selvisi, että seksuaalikasvatuksessa seksuaalisuutta tulisi käsitellä monipuolisesti ja nykyaikaisesti. Opinnäytetyön opas pohjautuu teoriatietoon ja tehtyihin tutkimuksiin.
Opinnäytetyön opas on hyvä pohja uudistetun seksuaalikasvatusradan konkreettiselle toteutukselle. Tehdyt tutkimukset takaavat, että uudistetun seksuaalikasvatusradan sisältö on ajantasaista ja nuorten tarpeita vastaavaa. Kohti aikuisuutta -seksuaalikasvatusrata on yksi keino toteuttaa osallistavaa seksuaalikasvatusta nuorille.
Jatkossa opinnäytetyön opasta on hyvä päivittää uuden tutkimustiedon sekä yhteiskunnallisten muutosten myötä ajantasaiseksi. Oppaan sisältöä ja ohjeistusta voivat Iisalmen kaupungin nuorisopalvelujen lisäksi hyödyntää myös muut toimijat osana nuorten seksuaalikasvatusta. Oppaan materiaaleja on myös helppo muokata ja kohdentaa muille ryhmille sopiviksi.
Physical, psychical and social changes are part of youth when it is important to support adolescent’s overall development. In youth sexuality appears in a new way. Sexual education is important when supporting adolescent’s growth and development. Sexual education should base on age appropriate, scientific and current knowledge. Sexual education should meet youth needs. Participatory sexual education enables more reasonable and meaningful learning.
The thesis’ report consists youth sexuality and sexual education. Research methods used in the thesis were qualitative and quantitative methods. A semi-structured interview was carried out with a sexual therapist and a Webropol survey was send to youth workers who had led the previous sexual education course and to 8th grade students in the city of Iisalmi. The conclusions of the research results show that sexual education for youth should meet the needs of youth. According to the results sexual education is wished to enable participation, be functional and that there is a positive approach in it. The results show that there should be a versatile and modern approach in sexual education when discussing sexuality. The guidebook is based on various theories and researches.
The guidebook is a good base to put into practice reformed sexual education course. Researches that are made guarantee that the reformed sexual education course is up-to-date, and the education meets the needs of youth. Participatory sexual education course is one way to implement sexual education for youth.
In the future it would be good if the guidebook is updated based on new research data and changes in society. The guidebook’s content and guidance can be used part of youth sexual education in other agents besides Youth Services of the city of Iisalmi. Materials of the guidebook can also be adapted and targeted to other groups.