Kappaletavaravastaanoton läpimenoajan nopeutuminen SSCC-koodin avulla
Lappalainen, Aleksi; Saari, Petri (2019)
Lappalainen, Aleksi
Saari, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vastaanoton läpimenon tehokkuutta nykyisen ja uuden prosessin välillä. Toimeksiantajana toimii Onninen Oy, jolla on tavoitteena kappaletavaravastaanotossa, että tavaroiden saapumisesta hyllytykseen kuluisi enintään 24 tuntia. Monivaiheinen työprosessi, keikkojen suuret volyymit ja sekavuus hidastavat työskentelyä jo valmiiksi ahtaalla vastaanottoalueella. Osaltaan nämä vaikuttavat haitallisesti vastaanoton läpimenoaikaan, jolloin yrityksen asettamaan tavoitteeseen pääseminen on hankalaa.
Tutkimus tehdään osana vastaanoton kehittämisprojektia, jossa käytössä olevat prosessit korjataan nykyaikaisiksi ja turhat työprosessit poistetaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten vastaanoton läpimenoaika tulee muuttumaan uuden prosessin myötä ja havainnoida siinä esiintyviä puutoksia, sekä turhia työvaiheita.
Työn teoriaosuudessa käsitellään varastointia, tavaranhallintaa, sähköistä tiedonsiirtoa ja tunnistusmenetelmiä. Nämä luovat pohjaa empiiriselle tutkimukselle, jossa ensin kartoitimme nykyisen ja uuden prosessin sekä niistä löytyvät puutokset. Uuden prosessin tehokkuutta ja toimivuutta mitataan pilottijaksolla, jonka mittaustuloksia vertaillaan keskenään vanhasta prosessista mitattuihin tuloksiin.
Mittaustuloksista voidaan havaita, että työn suorittaminen nopeutuu tehtävien selkeytymisen myötä. Uuden prosessin avulla tavaroiden läpimeno nopeutuu rivitasolla 36 % ja näin tehostaa vastaanottoa eri prosessin vaiheissa. Uudessa prosessissa ylimääräiset työvaiheet, jotka hidastavat vastaanoton toimintoja, jäävät suurimmilta osin pois.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää osana vastaanoton kehittämisprojektia. Tutkimus antaa yritykselle suuntaa projektin hyödyllisyydestä ja ehdotuksia vastaanoton kehittämisestä jatkossa.
Tutkimus tehdään osana vastaanoton kehittämisprojektia, jossa käytössä olevat prosessit korjataan nykyaikaisiksi ja turhat työprosessit poistetaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten vastaanoton läpimenoaika tulee muuttumaan uuden prosessin myötä ja havainnoida siinä esiintyviä puutoksia, sekä turhia työvaiheita.
Työn teoriaosuudessa käsitellään varastointia, tavaranhallintaa, sähköistä tiedonsiirtoa ja tunnistusmenetelmiä. Nämä luovat pohjaa empiiriselle tutkimukselle, jossa ensin kartoitimme nykyisen ja uuden prosessin sekä niistä löytyvät puutokset. Uuden prosessin tehokkuutta ja toimivuutta mitataan pilottijaksolla, jonka mittaustuloksia vertaillaan keskenään vanhasta prosessista mitattuihin tuloksiin.
Mittaustuloksista voidaan havaita, että työn suorittaminen nopeutuu tehtävien selkeytymisen myötä. Uuden prosessin avulla tavaroiden läpimeno nopeutuu rivitasolla 36 % ja näin tehostaa vastaanottoa eri prosessin vaiheissa. Uudessa prosessissa ylimääräiset työvaiheet, jotka hidastavat vastaanoton toimintoja, jäävät suurimmilta osin pois.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää osana vastaanoton kehittämisprojektia. Tutkimus antaa yritykselle suuntaa projektin hyödyllisyydestä ja ehdotuksia vastaanoton kehittämisestä jatkossa.