Lähiruoan tarjonnan ja logistiikan haasteet
Liitiä, Tiina (2019)
Liitiä, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925609
Tiivistelmä
Lähiruoan käyttö ja siitä puhuminen on lisääntynyt koko ajan. Käytännössä se tarkoittaa paikallista ruokaa tai lähialueella tuotettua ruokaa. Suomalaisesta ruuasta voidaan puhua myös lähiruokana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi lähiruokatuottajat eivät tarjoa tuotteitaan myyntiin tukulle. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisena lähiruokatuottajat näkevät lähiruoan tulevaisuuden, mitä he ajattelevat logistiikasta sekä mahdollisesta yhteistyöstä tukun kanssa.
Teoreettinen viitekehys sisältää lähiruoan käsitteen määritelmän. Lisäksi työssä käsiteltiin vastuullista ruokatuotantoa ja logistiikkaa. Työssä kartoitettiin myös tuottajien mielipiteitä lähiruuasta ja sen määrittelystä. Lähiruuan myynnin mahdolliset haasteet selvitettiin.
Tutkimuksen lähestymistapa on tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisella eli kvalitatiivisella menetelmällä teemahaastatteluja käyttäen. Teemahaastattelu oli jaettu neljään osa-alueeseen: taustatietoihin, vastuullisuuteen ja hyvinvointiin, lähiruokaan ja lähiruoan logistiikkaan.
Haastatteluun osallistui kuusi pirkanmaalaista lähiruokatuottajaa. Haastattelut tehtiin pääosin tuottajien tiloilla marraskuussa 2019. Haastattelut nauhoitettiin, aineisto litteroitiin ja analysoitiin. Kaikilla tuottajilla oli positiivinen suhtautuminen lähiruoan myynnistä tukulle. Ongelmina nähtiin hinta, isot erät, logistiikka, jatkumo sekä tuotteen laadun säilyminen.
Tulevaisuudessa yhteistyön lisääminen nähtiin hyvänä asiana. Tuottajat näkivät tärkeänä pitkäaikaiset yhteistyösopimukset, sopimuksien tekemisen ennen satovuotta ja hintatakuun sopimisen. Lisäksi tuottajat toivoivat tukulta varmaa ostajaverkostoa.
Teoreettinen viitekehys sisältää lähiruoan käsitteen määritelmän. Lisäksi työssä käsiteltiin vastuullista ruokatuotantoa ja logistiikkaa. Työssä kartoitettiin myös tuottajien mielipiteitä lähiruuasta ja sen määrittelystä. Lähiruuan myynnin mahdolliset haasteet selvitettiin.
Tutkimuksen lähestymistapa on tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisella eli kvalitatiivisella menetelmällä teemahaastatteluja käyttäen. Teemahaastattelu oli jaettu neljään osa-alueeseen: taustatietoihin, vastuullisuuteen ja hyvinvointiin, lähiruokaan ja lähiruoan logistiikkaan.
Haastatteluun osallistui kuusi pirkanmaalaista lähiruokatuottajaa. Haastattelut tehtiin pääosin tuottajien tiloilla marraskuussa 2019. Haastattelut nauhoitettiin, aineisto litteroitiin ja analysoitiin. Kaikilla tuottajilla oli positiivinen suhtautuminen lähiruoan myynnistä tukulle. Ongelmina nähtiin hinta, isot erät, logistiikka, jatkumo sekä tuotteen laadun säilyminen.
Tulevaisuudessa yhteistyön lisääminen nähtiin hyvänä asiana. Tuottajat näkivät tärkeänä pitkäaikaiset yhteistyösopimukset, sopimuksien tekemisen ennen satovuotta ja hintatakuun sopimisen. Lisäksi tuottajat toivoivat tukulta varmaa ostajaverkostoa.