Etätyön yhteys työhyvinvointiin
Kauppi, Kalle (2019)
Kauppi, Kalle
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdollinen yhteys etätyön ja työhyvinvoinnin välillä. Työpaikallani mahdollistettiin huhtikuusta 2019 alkaen etätyön tekeminen asiakasneuvojien keskuudessa. Kyseessä on pilottijakso, joka päättyy vuoden 2019 lopulla. Tarkoituksena oli saada toimeksiantajalle tietoa siitä, kuinka asiakasneuvojat ovat pilottijakson kokeneet työhyvinvointiinsa liittyen ja auttaa toimeksiantajaa päätöksenteossa sen suhteen, kuinka vuoden 2019 jälkeen etätyön osalta jatketaan. Tarkoituksena oli myös saattaa toimeksiantajan tietoon mahdollisia ongelmakohtia tai antaa kehitysehdotuksia tulevaisuuden suhteen.
Kyselylomakkeen avulla selvitettiin pilottivaiheeseen osallistuneiden asiakasneuvojien kokemuksia etätyöstä anonyymisti. Se lähetettiin sähköisesti marraskuussa 2019 kaikille asiakasneuvojille, jotka olivat osallistuneet etätyön pilottikokeiluun. Lomake sisälsi valmiit vastausvaihtoehdot, joista osaan vastaajilla oli mahdollista myös perustella vastaustaan. Lomakkeessa kysyttiin vain työhyvinvointiin liittyviä asioita. Etätyön kokeiluun osallistui yhteensä 107 asiakasneuvojaa ja kyselyyn saatiin lopulta 77 vastausta. Vastaamisprosentiksi muodostui noin 72%.
Tulokset osoittavat, että suurin osa asiakasneuvojista kokee etätyön vaikuttaneen heidän työhyvinvointiinsa ja voidaan todeta, että etätyöllä on sitä edistävä vaikutus. Ergonomian suhteen etätyö ei ole kaikilta osin samalla tasolla kuin toimistolla, mutta tutkimuksessa ei ilmene mitään merkittäviä etätyön mukana tuomia työhyvinvointia heikentäviä asioita.
Tämän tutkimuksen mukaan toimeksiantajan kannattaa pitää etätyö jatkossakin mahdollisena työskentelymuotona ja sitä olisi perusteltua laajentaa myös muiden kuin etätyöpilottiin osallistuvien asiakasneuvojien keskuuteen. The aim of this thesis was to discover if telecommuting had connection to well-being at work. My work place enabled telecommuting in April 2019. It is a trial period which ends at the end of 2019. The purpose of the thesis was to give knowledge to the commissioner how customer advisors have experienced their well-being at work during the trial period and help with the decision about how to continue after the trial period. In addition, the purpose was to give information about possible problems and give development advices for the future.
With the help of a questionnaire, it was clarified how customer advisors have felt about the trial period concerning to well-being at work. The questionnaire was sent to every customer advisor who have been part of the trial period in November 2019. The answer options were given. In addition, there were three propositions in which customer advisors could explain their answers. There were propositions only about well-being at work. 107 customer advisors were part of the trial period and 77 of them answered to the questionnaire. The response rate was 72%.
According to results most of the customer advisors experience that telecommuting affects their well-being at work and the effect is conducive. When it comes to ergonomics, it is not as good at home as at the office. The study does not reveal any significant negative facts to well-being at work.
According to this study the commissioner should continue with telecommuting as one of the working methods. It is also reasonable to do it more broadly so the other customer advisors are also able to try it.
Kyselylomakkeen avulla selvitettiin pilottivaiheeseen osallistuneiden asiakasneuvojien kokemuksia etätyöstä anonyymisti. Se lähetettiin sähköisesti marraskuussa 2019 kaikille asiakasneuvojille, jotka olivat osallistuneet etätyön pilottikokeiluun. Lomake sisälsi valmiit vastausvaihtoehdot, joista osaan vastaajilla oli mahdollista myös perustella vastaustaan. Lomakkeessa kysyttiin vain työhyvinvointiin liittyviä asioita. Etätyön kokeiluun osallistui yhteensä 107 asiakasneuvojaa ja kyselyyn saatiin lopulta 77 vastausta. Vastaamisprosentiksi muodostui noin 72%.
Tulokset osoittavat, että suurin osa asiakasneuvojista kokee etätyön vaikuttaneen heidän työhyvinvointiinsa ja voidaan todeta, että etätyöllä on sitä edistävä vaikutus. Ergonomian suhteen etätyö ei ole kaikilta osin samalla tasolla kuin toimistolla, mutta tutkimuksessa ei ilmene mitään merkittäviä etätyön mukana tuomia työhyvinvointia heikentäviä asioita.
Tämän tutkimuksen mukaan toimeksiantajan kannattaa pitää etätyö jatkossakin mahdollisena työskentelymuotona ja sitä olisi perusteltua laajentaa myös muiden kuin etätyöpilottiin osallistuvien asiakasneuvojien keskuuteen.
With the help of a questionnaire, it was clarified how customer advisors have felt about the trial period concerning to well-being at work. The questionnaire was sent to every customer advisor who have been part of the trial period in November 2019. The answer options were given. In addition, there were three propositions in which customer advisors could explain their answers. There were propositions only about well-being at work. 107 customer advisors were part of the trial period and 77 of them answered to the questionnaire. The response rate was 72%.
According to results most of the customer advisors experience that telecommuting affects their well-being at work and the effect is conducive. When it comes to ergonomics, it is not as good at home as at the office. The study does not reveal any significant negative facts to well-being at work.
According to this study the commissioner should continue with telecommuting as one of the working methods. It is also reasonable to do it more broadly so the other customer advisors are also able to try it.