Toimintakyvyn tietopakki Tukeva: Menetelmäpakki Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluissa tehtävän asiakastyön tueksi
Silvan, Eeva-Maria (2019)
Silvan, Eeva-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925572
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli menetelmäpakin kehittäminen Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluissa asiakastyön tueksi. Tavoitteena oli koota ja kuvata sosiaalipalveluiden asiakastyössä käytettäviä menetelmiä ja välineitä menetelmäpakkiin sekä esitellä niiden osaajia. Menetelmäpakin kehittämisellä tavoiteltiin osaamisen vahvistumista sisäisen konsultaation avulla, jossa osaaja ohjaa työntekijöitä ja työyhteisöä uuden menetelmän tai välineen käyttöönotossa.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys perustui kokonaisvaltaiseen ihmiskäsitykseen, jota hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä arvioitaessa sosiaalipalveluiden asiakkaiden erilaisia avun ja tuen tarpeita heidän toimintakykyynsä liittyen. Toimintakyvyn tukemisen tarpeet liittyvät psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen toimintakykyyn. Toimintakyvyn tukemiseen perustuva menetelmien ja välineiden kuvaaminen ja käyttöönotto asiakastyössä mahdollisti sen, että menetelmäpakin sisältö ei ole tarkoitettu vain tietyn asiakasryhmän toimintakyvyn tukemiseksi vaan soveltuvat räätälöityinä kaikille sosiaalipalveluiden asiakkaille.
Menetelmäpakin kehittämistyö toteutui spiraalimaisesti konstruktivistisena kehittämisenä. Kehittämiseen osallistui koko sosiaalipalveluiden toimialue työntekijöineen vaihtelevin ja kohdennetuin työpanoksin. Menetelmäpakin sisällön tuottamisessa palveluohjaajan työkokemus, osaaminen ja tietotaito olivat suuressa roolissa. Esimiehille tehdyn kyselyn avulla saatiin tietoa myös muista menetelmistä ja välineistä, joita asiakastyössä oli käytössä sekä kattavammin tietoa osaajista, joita sosiaalipalveluissa oli. Osaajilta pyydettiin vielä tarkemmin tietoa menetelmistä ja välineistä esittelyn tekemiseksi.
Kehittämistyön tuloksena syntyi menetelmäpakki. Menetelmäpakki kehitettiin verkkoympäristöön sovitetuksi kansioksi. Verkkoympäristö mahdollisti menetelmäpakin käytön ympärivuorokautisesti tarjoten saman version yhtäaikaisesti kaikille käyttäjille. Menetelmäpakin lisäksi kehittämistyössä kuvattiin työmenetelmänä konsultaatio, jolla tavoiteltiin osaamisen vahvistumista uudessa menetelmässä tai välineessä työyhteisössä. Konsultaatiossa osaaja perehdyttää työntekijät käyttämään uutta menetelmää tai välinettä.
Menetelmäpakki on uudenlaisella lähestymistavalla kehitetty työväline, joka sisältää sosiaalipalveluissa asiakkaan toimintakykyä tukevat menetelmät ja välineet. Asiakkaan avun ja tuen tarve on huomion keskipisteenä. The topic of this thesis was to develop a method pack to support client work in the Social Services of Satakunta Hospital District. The purpose was, in the form of a method pack, to collect and describe the methods and tools used in the client work of social services as well as to introduce the people skilled in them. The objective in developing the method pack was to strengthen the skills by internal consultation in which a person skilled in a method instructs the personnel and work community in the implementation of the new method or tool.
The theoretical framework for the developing was based on a holistic idea of human being, and it was used in this thesis to assess the different needs for help and support of the social services’ clients concerning their functioning. The needs for support regarding functioning are associated with mental, physical and social functioning. The description of the methods and tools used in supporting the functioning as well as their implementation in client work made it possible that the content of the method pack is not intended to support the functioning of only one particular client group but it can be customized for all clients of social services.
The developing of the method pack was realized in a constructivist spiral manner. The whole operating area of social services participated in the developing with varying and targeted work contributions. The work experience, skills and knowhow of the service coordinator played big roles in the content production of the method pack. In addition, with the help of a survey conducted it was possible to obtain information from the superiors on other methods and tools used in client work as well as more comprehensive information on the skilled people within the social services. The people with skills were also asked for more detailed information on the methods and tools to prepare a presentation.
The result of the development work was a method pack, which was developed as a folder adjusted for online environment. The online environment enabled 24-hour use of the method pack by offering the same version simultaneously for all users. In addition to the method pack, the development work represented consultation as the working method aiming at strenghening the knowhow of the work community concerning the new method or tool. During a consultation the person in a method introduces the personnel to the use of the new method or tool.
The method pack is a tool developed by a new approach including the methods and tools used in social services to support the client’s functioning. The focus is on the client’s need for help and support.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys perustui kokonaisvaltaiseen ihmiskäsitykseen, jota hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä arvioitaessa sosiaalipalveluiden asiakkaiden erilaisia avun ja tuen tarpeita heidän toimintakykyynsä liittyen. Toimintakyvyn tukemisen tarpeet liittyvät psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen toimintakykyyn. Toimintakyvyn tukemiseen perustuva menetelmien ja välineiden kuvaaminen ja käyttöönotto asiakastyössä mahdollisti sen, että menetelmäpakin sisältö ei ole tarkoitettu vain tietyn asiakasryhmän toimintakyvyn tukemiseksi vaan soveltuvat räätälöityinä kaikille sosiaalipalveluiden asiakkaille.
Menetelmäpakin kehittämistyö toteutui spiraalimaisesti konstruktivistisena kehittämisenä. Kehittämiseen osallistui koko sosiaalipalveluiden toimialue työntekijöineen vaihtelevin ja kohdennetuin työpanoksin. Menetelmäpakin sisällön tuottamisessa palveluohjaajan työkokemus, osaaminen ja tietotaito olivat suuressa roolissa. Esimiehille tehdyn kyselyn avulla saatiin tietoa myös muista menetelmistä ja välineistä, joita asiakastyössä oli käytössä sekä kattavammin tietoa osaajista, joita sosiaalipalveluissa oli. Osaajilta pyydettiin vielä tarkemmin tietoa menetelmistä ja välineistä esittelyn tekemiseksi.
Kehittämistyön tuloksena syntyi menetelmäpakki. Menetelmäpakki kehitettiin verkkoympäristöön sovitetuksi kansioksi. Verkkoympäristö mahdollisti menetelmäpakin käytön ympärivuorokautisesti tarjoten saman version yhtäaikaisesti kaikille käyttäjille. Menetelmäpakin lisäksi kehittämistyössä kuvattiin työmenetelmänä konsultaatio, jolla tavoiteltiin osaamisen vahvistumista uudessa menetelmässä tai välineessä työyhteisössä. Konsultaatiossa osaaja perehdyttää työntekijät käyttämään uutta menetelmää tai välinettä.
Menetelmäpakki on uudenlaisella lähestymistavalla kehitetty työväline, joka sisältää sosiaalipalveluissa asiakkaan toimintakykyä tukevat menetelmät ja välineet. Asiakkaan avun ja tuen tarve on huomion keskipisteenä.
The theoretical framework for the developing was based on a holistic idea of human being, and it was used in this thesis to assess the different needs for help and support of the social services’ clients concerning their functioning. The needs for support regarding functioning are associated with mental, physical and social functioning. The description of the methods and tools used in supporting the functioning as well as their implementation in client work made it possible that the content of the method pack is not intended to support the functioning of only one particular client group but it can be customized for all clients of social services.
The developing of the method pack was realized in a constructivist spiral manner. The whole operating area of social services participated in the developing with varying and targeted work contributions. The work experience, skills and knowhow of the service coordinator played big roles in the content production of the method pack. In addition, with the help of a survey conducted it was possible to obtain information from the superiors on other methods and tools used in client work as well as more comprehensive information on the skilled people within the social services. The people with skills were also asked for more detailed information on the methods and tools to prepare a presentation.
The result of the development work was a method pack, which was developed as a folder adjusted for online environment. The online environment enabled 24-hour use of the method pack by offering the same version simultaneously for all users. In addition to the method pack, the development work represented consultation as the working method aiming at strenghening the knowhow of the work community concerning the new method or tool. During a consultation the person in a method introduces the personnel to the use of the new method or tool.
The method pack is a tool developed by a new approach including the methods and tools used in social services to support the client’s functioning. The focus is on the client’s need for help and support.