EKG:n rekisteröinti - Oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Kontro, Anniina; Luoma, Anu; Sven, Oona (2019)
Kontro, Anniina
Luoma, Anu
Sven, Oona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925569
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin sähköiseksi opetusmateriaaliksi tarkoitettu englanninkielinen opetusvideo EKG:n rekisteröimisestä bioanalyytikko-opiskelijoille. Videolla ei tuoda esille erilaisia EKG-muutoksia tai häiriöiden tunnistusta vaan siinä keskitytään siihen, kuinka EKG rekisteröidään laadukkaasti ja teknisesti oikein. Bioanalyytikon rooli potilaan ohjeistuksessa käydään myös läpi videolla.
Virheet tai huonolaatuiset EKG-rekisteröinnit ovat yleisiä ja ne vaikeuttavat EKG:n tulkintaa, sekä aiheuttavat virheitä potilaan hoidossa. Videon avulla haluttiin parantaa bioanalyytikkojen tietoa ja taitoa EKG:n rekisteröimisestä. Video on opiskelijalle elektrokardiografian opiskelun tukena ja havainnollistaa opiskelijalle tutkimuksen suorittamisen. Video on tehty englanniksi, joka mahdollistaa videon käytön myös vieraskielisten opiskelijoiden opiskelumateriaalina.
Opinnäytetyön tilaajana on Savonia ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö on osa Metropolian koordinoimaa BioDigi-hanketta. BioDigi-hankkeessa tuotetaan bioanalytiikan digitaalinen opintoportaali ammattikorkeakoulujen käyttöön. Hankkeen tarkoituksena on parantaa oppilaitosten tarjoamien samojen alojen yhteistyötä sekä lisätä ammattikorkeakoulujen yhteistä koulutustarjontaa. Englanninkielisellä portaalilla halutaan edistää myös alan koulutusvientiä sekä kehittää kansainvälistymistä.
Opinnäytetyön jatkokehittämisideaksi pohdittiin opetusmateriaalia, joka syventäisi opiskelijan tietoa EKG:n muutoksista, sekä häiriöistä ja virheistä. Opetusmateriaalilla voitaisiin esitellä opiskelijalle EKG:n yleisimpiä muutoksia ja häiriöitä, sekä opettaa tunnistamaan niitä. Lisäksi opetusmateriaalissa voitaisiin käydä läpi eri virheiden korjaustoimenpiteet.
Virheet tai huonolaatuiset EKG-rekisteröinnit ovat yleisiä ja ne vaikeuttavat EKG:n tulkintaa, sekä aiheuttavat virheitä potilaan hoidossa. Videon avulla haluttiin parantaa bioanalyytikkojen tietoa ja taitoa EKG:n rekisteröimisestä. Video on opiskelijalle elektrokardiografian opiskelun tukena ja havainnollistaa opiskelijalle tutkimuksen suorittamisen. Video on tehty englanniksi, joka mahdollistaa videon käytön myös vieraskielisten opiskelijoiden opiskelumateriaalina.
Opinnäytetyön tilaajana on Savonia ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö on osa Metropolian koordinoimaa BioDigi-hanketta. BioDigi-hankkeessa tuotetaan bioanalytiikan digitaalinen opintoportaali ammattikorkeakoulujen käyttöön. Hankkeen tarkoituksena on parantaa oppilaitosten tarjoamien samojen alojen yhteistyötä sekä lisätä ammattikorkeakoulujen yhteistä koulutustarjontaa. Englanninkielisellä portaalilla halutaan edistää myös alan koulutusvientiä sekä kehittää kansainvälistymistä.
Opinnäytetyön jatkokehittämisideaksi pohdittiin opetusmateriaalia, joka syventäisi opiskelijan tietoa EKG:n muutoksista, sekä häiriöistä ja virheistä. Opetusmateriaalilla voitaisiin esitellä opiskelijalle EKG:n yleisimpiä muutoksia ja häiriöitä, sekä opettaa tunnistamaan niitä. Lisäksi opetusmateriaalissa voitaisiin käydä läpi eri virheiden korjaustoimenpiteet.