Oppimateriaalia spirometriasta englanninkielellä bioanalyytikko-opiskelijoille
Sikanen, Sonja; Voutilainen, Ninna; Salonen, Noora (2019)
Sikanen, Sonja
Voutilainen, Ninna
Salonen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925532
Tiivistelmä
Spirometria on kliinisen fysiologian tutkimus, jolla mitataan keuhkojen toimintakykyä. Spirometriatutkimuksen avulla voidaan diagnosoida keuhkotoiminnan häiriöitä, joita ovat muun muassa astma ja keuhkoahtaumatauti. Oppimateriaalin aihealueita ovat spirometriatutkimus, bronkodilataatiokoe, spirometriatutkimuksen suureet, virtaus-tilavuuskäyrä, esivalmisteluohjeet, spirometriatutkimuksen virhelähteet sekä tulosten hyväksyminen.
Opinnäytetyö tehtiin osaksi BioDigi -hanketta, jossa tuotetaan digitaalinen opintoportaali bioanalyytikko-opiskelijoille. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat kaikki Suomessa bioanalyytikkoja kouluttavat ammattikorkeakoulut. Hankkeen rahoituksesta vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Haluamme olla mukana auttamassa opetuksen digitalisaatiossa, ja siksi valitsimme opinnäytetyömme aiheeksi digitaalisen oppimateriaalin luomisen. Kouluissa oppimisympäristöt ja pedagogiset prosessit uudistuvat digitaalisuuden myötä. Opiskelijoiden ympäristöt oppimisessa vaihtuvat ja laajenevat. Oppiminen sen sijaan suuremmaksi osaksi ei muutu. Haasteita luo pedagogiseen kehittämiseen, uusi aika ja toimintaympäristö.
Opinnäytetyössä teimme englanninkielistä oppimateriaalia spirometriasta bioanalyytikko-opiskelijoille. Oppimateriaali kuuluu kliinisen fysiologian opintojaksoon, jonka tuottamisesta vastaa Savonian ammattikorkeakoulu. Oppimateriaalin muodoksi valitsimme PowerPoint-esityksen. Jaoimme käsiteltävät aiheet aihealueittain erillisiin PowerPoint-esityksiin, jotka esittelimme englanniksi. PowerPoint-esityksiä tuli kaksi kappaletta. PowerPoint- esitykset nauhoitettiin, jotta oppimateriaalia olisi mahdollista lukea tai kuunnella, oppimateriaalin käyttäjän mieltymysten mukaan. Oppimateriaali soveltuu aihealueen itsenäiseen opiskeluun paikasta ja ajasta riippumatta.
Englanninkielinen oppimateriaali spirometriasta edistää ammattitaidon lisäksi bioanalyytikko-opiskelijoiden kielitaitoa ja kansainvälistymistä opiskeluiden aikana. Oppimateriaali sopii myös käytettäväksi korkeakoulujen vaihto-oppilaiden opetuksessa.
Opinnäytetyö tehtiin osaksi BioDigi -hanketta, jossa tuotetaan digitaalinen opintoportaali bioanalyytikko-opiskelijoille. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat kaikki Suomessa bioanalyytikkoja kouluttavat ammattikorkeakoulut. Hankkeen rahoituksesta vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Haluamme olla mukana auttamassa opetuksen digitalisaatiossa, ja siksi valitsimme opinnäytetyömme aiheeksi digitaalisen oppimateriaalin luomisen. Kouluissa oppimisympäristöt ja pedagogiset prosessit uudistuvat digitaalisuuden myötä. Opiskelijoiden ympäristöt oppimisessa vaihtuvat ja laajenevat. Oppiminen sen sijaan suuremmaksi osaksi ei muutu. Haasteita luo pedagogiseen kehittämiseen, uusi aika ja toimintaympäristö.
Opinnäytetyössä teimme englanninkielistä oppimateriaalia spirometriasta bioanalyytikko-opiskelijoille. Oppimateriaali kuuluu kliinisen fysiologian opintojaksoon, jonka tuottamisesta vastaa Savonian ammattikorkeakoulu. Oppimateriaalin muodoksi valitsimme PowerPoint-esityksen. Jaoimme käsiteltävät aiheet aihealueittain erillisiin PowerPoint-esityksiin, jotka esittelimme englanniksi. PowerPoint-esityksiä tuli kaksi kappaletta. PowerPoint- esitykset nauhoitettiin, jotta oppimateriaalia olisi mahdollista lukea tai kuunnella, oppimateriaalin käyttäjän mieltymysten mukaan. Oppimateriaali soveltuu aihealueen itsenäiseen opiskeluun paikasta ja ajasta riippumatta.
Englanninkielinen oppimateriaali spirometriasta edistää ammattitaidon lisäksi bioanalyytikko-opiskelijoiden kielitaitoa ja kansainvälistymistä opiskeluiden aikana. Oppimateriaali sopii myös käytettäväksi korkeakoulujen vaihto-oppilaiden opetuksessa.