Podcastien ansaintalogiikka
Melkko, Antti (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925497
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastellee, miten podcasteilla voidaan ansaita Suomessa ja mitkä ovat mediatalojen julkaisukriteerit podcasteille. Työssä käydään läpi myös podcastien historiaa ja sen nykyistä asemaa suomalaisessa mediamaailmassa. Työtä varten on haastateltu neljää podcast-tuottajaa sekä digitaalisten tuotteiden kehittämi-sestä ja suunnittelusta vastaavaa tuottajaa. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluna.
Haastattelulähteiden lisäksi työssä on käytetty tekijän omia kokemuksia podcastien suunnit-telusta, toteuttamisesta ja myymisestä. Työssä selviää, että podcasteilla ansainta on hankalaa Suomen pienten markkinoiden takia, podcastien teknilliset laatuvaatimukset ovat selvästi kasvaneet ja varsinkin kaupallisessa mediassa vastuu podcastin menestymisestä on pitkälti tekijän harteilla.
Työssä ilmenee, että podcasteilla ansaitseminen koostuu yksittäisesti sovituista palkkioista ja kuulijalukuihin perustuvista palkkioista. Lisäksi podcastin tekijä voi saada sponsorirahaa.
Haastattelulähteiden lisäksi työssä on käytetty tekijän omia kokemuksia podcastien suunnit-telusta, toteuttamisesta ja myymisestä. Työssä selviää, että podcasteilla ansainta on hankalaa Suomen pienten markkinoiden takia, podcastien teknilliset laatuvaatimukset ovat selvästi kasvaneet ja varsinkin kaupallisessa mediassa vastuu podcastin menestymisestä on pitkälti tekijän harteilla.
Työssä ilmenee, että podcasteilla ansaitseminen koostuu yksittäisesti sovituista palkkioista ja kuulijalukuihin perustuvista palkkioista. Lisäksi podcastin tekijä voi saada sponsorirahaa.