Markkinointi on investointi : markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen
Rantamäki, Tommi (2019)
Rantamäki, Tommi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925455
Tiivistelmä
Markkinointi on jatkuvasti kehittyvä liiketoiminnan osa-alue, jossa työskentely vaatii koko ajan uuden oppimista ja laajempaa käsitystä markkinoinnista. Markkinoinnin mittaaminen ja analysointi on tuloksellisen markkinoinnin kulmakivi. Tämän opinnäytetyön tutkimustavoitteena on tuoda esille ne asiat, jotka huomioimalla yritys voi tehostaa markkinointia ja ottaa markkinoinnin mittaamisen osaksi organisaatiota. Opinnäytetyön toimeksiantaja on luova toimisto Krea, joka saa opiskelijoilleen asiantuntijahaastatteluista tuoreinta ja testattua tietoa markkinoinnin mittaamisesta.
Teoriaosuus on rajattu markkinointiin, ROIhin ja ROMIin, jotka luovat teoreettisen pohjan markkinoinnin mittaamiselle. Ensimmäisenä käsitellään yleisesti mitä markkinointi on. Toisena keskitytään ROIn teoriaan, jonka avulla yrityksissä lasketaan investointien kannattavuutta. Kolmantena on ROMIn teoria, jossa ROI yhdistyy markkinoinnin pehmeisiin mittareihin.
Tutkimusosiossa on keskitytty siihen, millä käytännön toimenpiteillä markkinoinnin mittaaminen otetaan osaksi koko organisaatiota. Tutkimushaastatteluista käy ilmi, että tuloksellinen markkinointi ei ole vain markkinoinnin vastuulla. Tuloksellinen markkinointi vaatii muutosta koko organisaatiossa ja yhteistyötä yrityksen eri osa-alueiden välillä. Ennen kaikkea se vaatii myynnin ja markkinoinnin välisen yhteistyön parantamista. Mikäli markkinoinnista halutaan tehdä mittaamisen avulla investointi, se vaatii johtotasolta näkemystä, pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista jalkauttamaan tulokset osaksi arjen tekemistä.
Haastatteluiden tärkein sanoma markkinoinnin ammattilaisille on kerätty pohdintaosion alle. Pohdintaosion tarkoitus on tuoda lukijalle selkeä käsitys siitä, minkälaisilla käytännön muutoksilla ja panostuksilla voidaan yrityksessä markkinoinnin mittaaminen ottaa osaksi tuloksellisempaa markkinointia.
Teoriaosuus on rajattu markkinointiin, ROIhin ja ROMIin, jotka luovat teoreettisen pohjan markkinoinnin mittaamiselle. Ensimmäisenä käsitellään yleisesti mitä markkinointi on. Toisena keskitytään ROIn teoriaan, jonka avulla yrityksissä lasketaan investointien kannattavuutta. Kolmantena on ROMIn teoria, jossa ROI yhdistyy markkinoinnin pehmeisiin mittareihin.
Tutkimusosiossa on keskitytty siihen, millä käytännön toimenpiteillä markkinoinnin mittaaminen otetaan osaksi koko organisaatiota. Tutkimushaastatteluista käy ilmi, että tuloksellinen markkinointi ei ole vain markkinoinnin vastuulla. Tuloksellinen markkinointi vaatii muutosta koko organisaatiossa ja yhteistyötä yrityksen eri osa-alueiden välillä. Ennen kaikkea se vaatii myynnin ja markkinoinnin välisen yhteistyön parantamista. Mikäli markkinoinnista halutaan tehdä mittaamisen avulla investointi, se vaatii johtotasolta näkemystä, pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista jalkauttamaan tulokset osaksi arjen tekemistä.
Haastatteluiden tärkein sanoma markkinoinnin ammattilaisille on kerätty pohdintaosion alle. Pohdintaosion tarkoitus on tuoda lukijalle selkeä käsitys siitä, minkälaisilla käytännön muutoksilla ja panostuksilla voidaan yrityksessä markkinoinnin mittaaminen ottaa osaksi tuloksellisempaa markkinointia.