Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Sanctum Dive- yritykselle
Eklund, Viivi (2019)
Eklund, Viivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925415
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykymarkkinoinnissa tärkeässä asemassa asiakkaiden tavoittamisessa sekä mielenkiinnon herättämisessä, se tukee markkinointia ja auttaa saamaan huomiota. Sosiaalista mediaa käyttää lähes jokainen joka päivä. Sosiaalinen media ansiosta yrityksillä on enemmän mahdollisuuksia markkinoinnissa ja myynnissä, se tarkoittaa myös sitä, että yritysten tulee pysyä muutoksessa mukana ja markkinoida siellä missä asiakkaat ovat.
Tämän työn toimeksiantajana oli Sanctum Dive ja opinnäyteyön tavoitteena oli luoda toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Sanctum Divelle. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman tavoitteena oli pyrkiä kohti yrityksen määrittämiä tavoitteita. Jotta tavoitteisiin voidaan pyrkiä parhaalla tavalla, opinnäyteyön ensimmäisessä osassa perehdytään tietoperustaan.
Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa sekä eri kanavia sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median markkinointisuunnitelman kehittämistä. Aiherajaus tehtiin tiukasti, koska aiheesta on paljon tietoa saatavilla ja opinnäytetyöhön haluttiin selkeät rajat ja haluttiin syventyä valittuihin aiheisiin, koska ne hyödyttävät markkinointisuunnitelman laatimista.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä siirrytään toiminnalliseen osioon, jossa rakennetaan sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tuloksena syntyi valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Toiminnallisessa osiossa perehdyin yrityksen tavoitteisiin, nykytilaan, kilpailuasemaan, sekä tein suunnitelman, jonka tavoitteena on päästä yrityksen tavoitteisiin. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin kesäkuun puolella ja opinnäytetyö valmistui syyskuussa.
Konkreettisena tuloksena syntynyt sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on tehty kolmelle kuukaudelle ja se otetaan käyttöön lokakuun alusta. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään nykytilan analysointia, kilpailua, tavoitteet, tuloksien mittaamista sekä itse suunnitelman kalenterilla. Opinnäytetyö loppuu omaan pohdintaan työn tekemisestä sekä toiminnallisessa osiossa rakennetun sosiaalisen median markkinointisuunnitelman arvioimiseen.
Tämän työn toimeksiantajana oli Sanctum Dive ja opinnäyteyön tavoitteena oli luoda toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Sanctum Divelle. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman tavoitteena oli pyrkiä kohti yrityksen määrittämiä tavoitteita. Jotta tavoitteisiin voidaan pyrkiä parhaalla tavalla, opinnäyteyön ensimmäisessä osassa perehdytään tietoperustaan.
Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa sekä eri kanavia sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median markkinointisuunnitelman kehittämistä. Aiherajaus tehtiin tiukasti, koska aiheesta on paljon tietoa saatavilla ja opinnäytetyöhön haluttiin selkeät rajat ja haluttiin syventyä valittuihin aiheisiin, koska ne hyödyttävät markkinointisuunnitelman laatimista.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä siirrytään toiminnalliseen osioon, jossa rakennetaan sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tuloksena syntyi valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Toiminnallisessa osiossa perehdyin yrityksen tavoitteisiin, nykytilaan, kilpailuasemaan, sekä tein suunnitelman, jonka tavoitteena on päästä yrityksen tavoitteisiin. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin kesäkuun puolella ja opinnäytetyö valmistui syyskuussa.
Konkreettisena tuloksena syntynyt sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on tehty kolmelle kuukaudelle ja se otetaan käyttöön lokakuun alusta. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään nykytilan analysointia, kilpailua, tavoitteet, tuloksien mittaamista sekä itse suunnitelman kalenterilla. Opinnäytetyö loppuu omaan pohdintaan työn tekemisestä sekä toiminnallisessa osiossa rakennetun sosiaalisen median markkinointisuunnitelman arvioimiseen.