Onko vielä kysyntää yhdelle kiinteistönvälitysyritykselle? : ensiasunnon ostajiin erikoistuvan välitysliikkeen liikeidea
Juselius, Krista; Lehtonen, Sonja (2019)
Juselius, Krista
Lehtonen, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825342
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kiinteistönvälitysalan lainsäädäntöä ja välittäjän työnkuvaa. Työssä käsitellään asunnon oston eri vaiheita välittäjän ja molempien kaupan osapuolten näkökulmasta. Työssä pohditaan, miten välittäjän tulee huomioida ensiasunnon ostaja asunnon ostoprosessin aikana. Tämän työn tavoitteena on selvittää onko kiinteistönvälitysalalla kysyntää tekijöiden liikeidealle, jossa tuotetaan palvelua ensiasunnon ostajille. Tavoitteena on selvittää, erottuuko palvelu muista alalla toimivista yrityksistä sekä pystytäänkö vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.
Työssä laaditaan Business Model Canvas liikeidealle, jonka avulla hahmotetaan yrityksen asiakassegmenttiä ja arvolupausta. Työssä selvitetään olemassaolevien tilastojen perusteella ensiasunnon ostajien keski-ikää sekä kiinnostusta omistusasunnon hankintaan. Näiden tilastojen perusteella tutkitaan ensiasunnon ostajien aiempaa ostokäyttäytymistä, jotta kyetään arvioimaan liikeidean kysyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksina voidaan todeta, että liikeidealle olisi kysyntää sekä tarvetta. Tilastojen mukaan ensiasunnon ostajien määrä on kasvanut viime vuosista ja voidaan olettaa, että myös tulevaisuudessa liikeideallamme on kysyntää. Kiinteistönvälitysalalla on kilpailua, mutta ehdotetulla idealla erottautuu muista alalla toimivista yrityksistä. This thesis discusses the real estate legislation and job description of real estate agent. It describes the different stages of buying a home from the perspective of the real estate agent and trading parties. It also explains how the real estate agent should pay attention to the first home buyer during the home purchase process. The purpose of this thesis is to determine whether there is demand in the real estate industry for the proposed business concept, which provides service to first-time buyers. The aim of the thesis is to validate if the service stands out from other companies in the industry and if it can meet customer needs.
In this thesis, a Business Model Canvas is designed for the business idea, which will help to outline the company’s customer segment and value proposition. The thesis looks into the average age of first home buyers and their interest for owning a home based on existing statistics. Based on these statistics, the previous purchasing behavior of first-time home buyers is analyzed to assess future demand for the business idea.
As a result of this thesis, the conclusion is that there is both demand and need for the proposed concept. According to statistics, the number of first home buyers has increased in recent years and it can be assumed that there will be demand for this business concept in the future as well. There is competition in the real estate industry, but this idea stands from other companies in the industry.
Työssä laaditaan Business Model Canvas liikeidealle, jonka avulla hahmotetaan yrityksen asiakassegmenttiä ja arvolupausta. Työssä selvitetään olemassaolevien tilastojen perusteella ensiasunnon ostajien keski-ikää sekä kiinnostusta omistusasunnon hankintaan. Näiden tilastojen perusteella tutkitaan ensiasunnon ostajien aiempaa ostokäyttäytymistä, jotta kyetään arvioimaan liikeidean kysyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksina voidaan todeta, että liikeidealle olisi kysyntää sekä tarvetta. Tilastojen mukaan ensiasunnon ostajien määrä on kasvanut viime vuosista ja voidaan olettaa, että myös tulevaisuudessa liikeideallamme on kysyntää. Kiinteistönvälitysalalla on kilpailua, mutta ehdotetulla idealla erottautuu muista alalla toimivista yrityksistä.
In this thesis, a Business Model Canvas is designed for the business idea, which will help to outline the company’s customer segment and value proposition. The thesis looks into the average age of first home buyers and their interest for owning a home based on existing statistics. Based on these statistics, the previous purchasing behavior of first-time home buyers is analyzed to assess future demand for the business idea.
As a result of this thesis, the conclusion is that there is both demand and need for the proposed concept. According to statistics, the number of first home buyers has increased in recent years and it can be assumed that there will be demand for this business concept in the future as well. There is competition in the real estate industry, but this idea stands from other companies in the industry.