Developing a social media marketing plan for Korjaamo culture factory
Karppinen, Anna-Kaisa (2019)
Karppinen, Anna-Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625178
Tiivistelmä
Sosiaalisen median rooli nykyaikaisessa markkinoinnissa on jatkuvasti kasvussa, ja siitä johtuen sosiaalisen median eri kanavat ja niiden ominaisuudet tulisi ottaa huomioon tehokasta markkinointistrategiaa suunniteltaessa. Sosiaalisen median eri kanavia ja palveluita käyttää jatkuvasti yhä useampi ja potentiaaliset asiakkaat ovatkin yhä enemmän saavutettavissa verkossa. Yrityksille erilaiset sosiaalisen median kanavat tarjoavat alustan asiakashankintaan, brändäykseen, sekä imagon ja tunnettuuden parantamiseen.
Tämän lopputyön tarkoitus on tutkia Kulttuuritehdas Korjaamon verkkoidentiteettiä ja markkinointia erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kehitetään erilaisia työkaluja käyttämällä ja empiiristä dataa analysoimalla ja tutkimalla. Tämän markkinointisuunnitelman tavoitteena on kasvattaa tunnettuutta ja rakentaa vahvempaa brändi-imagoa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää tilanneanalyysin, sosiaalisen median optimointisuunnitelman ja strategian, sekä suosituksia tulevaisuuden sosiaalisen median kehittämiseen.
Tutkimuksessa on käytetty sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tietoa kerätään perehtymällä alan kirjallisuuteen, analysoimalla yrityksen käyttäytymistä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, sekä haastattelemalla yrityksen edustajaa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella yrityksen tulisi parantaa asiakassitouttamista sosiaalisen median kanavissa, sekä keskittää voimavaroja kaksisuuntaiseen keskusteluun asiakkaiden ja seuraajien kanssa. Tutkimusta rajoittaa tiedon puute yrityksen maksetusta sosiaalisen median markkinoinnista. Tästä johtuen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma keskittyy orgaaniseen sosiaalisen median markkinointiin. Social media plays an increasingly important role in today’s businesses. In order to create an effective marketing mix and strategy, social media needs to be taken as a crucial part of the marketing plan. An increasing amount of potential customers are continuously online and are reachable through various platforms. Not only to reach potential customers, social media increases awareness and recognition of a company or brand and can affect directly or indirectly on brand image.
The objective of this thesis is to research the current presence of Korjaamo Culture Factory in various social media channels. Several tools are used to analyze the empirical data, and based on the data collected, a social media marketing plan is created. The aim of the marketing plan is to increase brand image and awareness.
The social media marketing plan includes situational analysis, social media platform optimization plan, social media marketing mix, social media strategy and suggestions for the future in developing social media marketing.
The research and the thesis are done by using both qualitative and quantitative research methods. Material for the thesis is gathered by using literature review, executing an in-company interview and by analyzing the company’s current situation.
Main findings of this thesis are that Korjaamo needs to gain more engagement in different social media channels in order to receive more benefit for marketing actions and in order to achieve more visibility. Limitations for the research are lack of knowledge on the paid social media actions of the company. This leads to a situation where organic social media is on focus, and paid advertisement needs to be studied further.
Tämän lopputyön tarkoitus on tutkia Kulttuuritehdas Korjaamon verkkoidentiteettiä ja markkinointia erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kehitetään erilaisia työkaluja käyttämällä ja empiiristä dataa analysoimalla ja tutkimalla. Tämän markkinointisuunnitelman tavoitteena on kasvattaa tunnettuutta ja rakentaa vahvempaa brändi-imagoa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää tilanneanalyysin, sosiaalisen median optimointisuunnitelman ja strategian, sekä suosituksia tulevaisuuden sosiaalisen median kehittämiseen.
Tutkimuksessa on käytetty sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tietoa kerätään perehtymällä alan kirjallisuuteen, analysoimalla yrityksen käyttäytymistä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, sekä haastattelemalla yrityksen edustajaa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella yrityksen tulisi parantaa asiakassitouttamista sosiaalisen median kanavissa, sekä keskittää voimavaroja kaksisuuntaiseen keskusteluun asiakkaiden ja seuraajien kanssa. Tutkimusta rajoittaa tiedon puute yrityksen maksetusta sosiaalisen median markkinoinnista. Tästä johtuen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma keskittyy orgaaniseen sosiaalisen median markkinointiin.
The objective of this thesis is to research the current presence of Korjaamo Culture Factory in various social media channels. Several tools are used to analyze the empirical data, and based on the data collected, a social media marketing plan is created. The aim of the marketing plan is to increase brand image and awareness.
The social media marketing plan includes situational analysis, social media platform optimization plan, social media marketing mix, social media strategy and suggestions for the future in developing social media marketing.
The research and the thesis are done by using both qualitative and quantitative research methods. Material for the thesis is gathered by using literature review, executing an in-company interview and by analyzing the company’s current situation.
Main findings of this thesis are that Korjaamo needs to gain more engagement in different social media channels in order to receive more benefit for marketing actions and in order to achieve more visibility. Limitations for the research are lack of knowledge on the paid social media actions of the company. This leads to a situation where organic social media is on focus, and paid advertisement needs to be studied further.