Hyvinvointia edistävät kotikäynnit digiaikaan: Uudenlaisen toimintamallin kokeilu
Marjanen-Korkala, Tanja (2019)
Marjanen-Korkala, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida hyvinvointia edistäviin kotikäynteihin osallistuneiden ikäihmisten sekä käyntejä toteuttavien opiskelijoiden kokemuksia Heko-mobiilisovelluksen sisällöstä sekä käytettävyydestä. Lisäksi tarkoituksena oli laatia suosituksia opinnäytetyön toimeksiantajalle Lapin AMK:lle sovelluksen käytöstä sekä sen mahdollisesta jatkokehittämisestä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siihen, että ikäihmisille saataisiin aikaisempaa nopeammin tarvittava apu toimintakyvyn sekä kotona pärjäämisen tukemiseen.
Opinnäytetyö sisältää kaksi vaihetta, jossa ensimmäisen vaiheen tarkoituksena oli arvioida käyttäjälähtöisesti Heko-mobiilisovelluksen sisältöä ikäihmisten näkökulmasta. Toisessa vaiheessa tarkoituksena oli arvioida kotikäyntejä toteuttavien opiskelijoiden kokemuksia mobiilisovelluksen sisällöstä sekä käytettävyydestä. Ensimmäisen vaiheen aineisto kerättiin työpajassa Learning cafe -menetelmää käyttäen ja toisen vaiheen aineisto sähköisellä kyselyllä. Aineistot analysoitiin laadullista sekä määrällistä menetelmää hyödyntäen.
Hyvinvointia edistäviin kotikäynteihin osallistuneiden ikäihmisten mielestä kotikäynti tuki sekä lisäsi heidän hyvinvointiaan. Hyvinvointia edistävien kotikäyntien osallistuneiden opiskelijoiden mielestä Heko-mobiilisovelluksen avulla voitiin kerätä riittävästi ennakoivaa tietoa toimintakyvyn eri osa-alueista. Lisäksi he pitivät Heko-mobiilisovelluksen käyttöä helppona ja loogisena. Sovelluksen jatkokehittämisen kannalta keskeisimmiksi asioiksi nousivat käytettävyyteen liittyvät asiat. Näistä keskeisimmiksi nousivat kirjaamismahdollisuus sekä lähettämiskuittauksen saaminen. Tutkimustulokset puoltavat Heko-mobiilisovelluksen käyttöä hyvinvointia tukevien kotikäyntien yhteydessä.
Opinnäytetyö sisältää kaksi vaihetta, jossa ensimmäisen vaiheen tarkoituksena oli arvioida käyttäjälähtöisesti Heko-mobiilisovelluksen sisältöä ikäihmisten näkökulmasta. Toisessa vaiheessa tarkoituksena oli arvioida kotikäyntejä toteuttavien opiskelijoiden kokemuksia mobiilisovelluksen sisällöstä sekä käytettävyydestä. Ensimmäisen vaiheen aineisto kerättiin työpajassa Learning cafe -menetelmää käyttäen ja toisen vaiheen aineisto sähköisellä kyselyllä. Aineistot analysoitiin laadullista sekä määrällistä menetelmää hyödyntäen.
Hyvinvointia edistäviin kotikäynteihin osallistuneiden ikäihmisten mielestä kotikäynti tuki sekä lisäsi heidän hyvinvointiaan. Hyvinvointia edistävien kotikäyntien osallistuneiden opiskelijoiden mielestä Heko-mobiilisovelluksen avulla voitiin kerätä riittävästi ennakoivaa tietoa toimintakyvyn eri osa-alueista. Lisäksi he pitivät Heko-mobiilisovelluksen käyttöä helppona ja loogisena. Sovelluksen jatkokehittämisen kannalta keskeisimmiksi asioiksi nousivat käytettävyyteen liittyvät asiat. Näistä keskeisimmiksi nousivat kirjaamismahdollisuus sekä lähettämiskuittauksen saaminen. Tutkimustulokset puoltavat Heko-mobiilisovelluksen käyttöä hyvinvointia tukevien kotikäyntien yhteydessä.