Strategia palveluna – strategiamalli kompleksisen ja postmodernin ajan haasteisiin
Eskelinen, Maria (2019)
Eskelinen, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525161
Tiivistelmä
Yrityksen strategian tulisi kuvastaa sitä, mihin yritys on menossa ja millaisin keinoin. Perinteinen lineaariseen malliin ja rationaalisuuteen perustuva tapa tehdä strategiaa tulee yhä ongelmallisemmaksi, kun jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä ympäristö vaatii organisaatioilta ennen näkemätöntä ketteryyttä ja muutosvalmiutta. Tähän eivät perinteiset tavat tehdä strategiatyötä osaa tarjota vastausta. Sen sijaan kompleksisuusteoreettinen, kytköksellisyyteen ja yhteiskehittymiseen perustava ajattelu luo uusia näkökulmia strategiaprosessiin. Postmoderni strategia syntyy organisaation ja sen sidosryhmien diskurssissa, mikä tekee siitä myös dynaamisen ja ketterän.
Tämän työn tavoitteena on luoda sisähuvipuisto FunZones Oy:n käyttöön edellä mainittujen tavoitteiden mukainen strategiamalli, joka pohjautuu palvelumuotoilun menetelmiin ja työkaluihin. Näin voidaan varmistaa, että diskurssi eri sidosryhmien välillä on jatkuvaa. Mallin ensimmäisessä vaiheessa (Ymmärrys) varmistetaan strateginen herkkyys keräämällä tietoa eri lähteistä. Seuraavassa (Konseptointi-vaihe) esitellään tiedon käsittelytavat. Kolmannessa vaiheessa keskitytään siihen, miten tiedosta johdetaan strategisia tavoitteita ja toimenpiteitä (Toteutus-vaihe). Operointi-vaihe esittelee, miten seurataan ja tehdään strategiatyötä käytännössä. Strategiatyössä käytetään myös Lean-ajattelun työkaluja ja filosofiaa strategiaprosessin virtaustehokkuuden varmistamiseksi.
Jokaisen vaiheen osalta esitellään sekä työkaluja, että malli siitä, miten strategiatyötä FunZones Oy:ssä tehdään. Opinnäytetyön lopussa esitellään myös, miten strategiamallin hyödyntäminen FunZones Oy:ssä käynnistetään.
Koska kyseessä on dynaaminen malli, jota ei voida toisintaa, strategiamallin toimivuutta ei testata tämän opinnäytetyön puitteissa. Strategiatyön malli sopii sovellettavaksi myös muihin vastaaviin yrityksiin, toki jokainen tapaus tulee tarkastella aina omista lähtökohdistaan.
Tämän työn tavoitteena on luoda sisähuvipuisto FunZones Oy:n käyttöön edellä mainittujen tavoitteiden mukainen strategiamalli, joka pohjautuu palvelumuotoilun menetelmiin ja työkaluihin. Näin voidaan varmistaa, että diskurssi eri sidosryhmien välillä on jatkuvaa. Mallin ensimmäisessä vaiheessa (Ymmärrys) varmistetaan strateginen herkkyys keräämällä tietoa eri lähteistä. Seuraavassa (Konseptointi-vaihe) esitellään tiedon käsittelytavat. Kolmannessa vaiheessa keskitytään siihen, miten tiedosta johdetaan strategisia tavoitteita ja toimenpiteitä (Toteutus-vaihe). Operointi-vaihe esittelee, miten seurataan ja tehdään strategiatyötä käytännössä. Strategiatyössä käytetään myös Lean-ajattelun työkaluja ja filosofiaa strategiaprosessin virtaustehokkuuden varmistamiseksi.
Jokaisen vaiheen osalta esitellään sekä työkaluja, että malli siitä, miten strategiatyötä FunZones Oy:ssä tehdään. Opinnäytetyön lopussa esitellään myös, miten strategiamallin hyödyntäminen FunZones Oy:ssä käynnistetään.
Koska kyseessä on dynaaminen malli, jota ei voida toisintaa, strategiamallin toimivuutta ei testata tämän opinnäytetyön puitteissa. Strategiatyön malli sopii sovellettavaksi myös muihin vastaaviin yrityksiin, toki jokainen tapaus tulee tarkastella aina omista lähtökohdistaan.