The Art of Being Me : Muotikuvituskokoelma yksilöllisistä ihmisistä
Granqvist, Emma (2019)
Granqvist, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525159
Tiivistelmä
The Art of Being Me on kokoelma muotikuvituksia, joissa todelliset ihmiset toimivat inspiraationa.
Ihmiset ovat nopeita arvioimaan toisiaan ulkonäön perusteella, varsinkin ollessaan yhteydessä vieraisiin kulttuureihin ja ihmisiin, jotka poikkeavat enemmistöstä. Tavoitteena tutkimuksessa oli muotipiirtämisen avulla korostaa toisaalta yksilöllisyyttä ja toisaalta monikulttuurisuutta sekä edistää tietoisuutta siitä, että vaatteet eivät ainoastaan ole ulkoinen kuori.
Opinnäytetyö on painottunut seuraavaan tutkimuskysymykseen: Mitkä tekijät muodostavat yksilöllisen pukeutumistyylin? Tämän lisäksi tutkittiin, miten muotipiirtämisen avulla voidaan esittää erilaisia identiteettejä ja näyttelyn kautta välittää katsojalle tutkimuksen viestiä.
Opinnäytetyössä tutkittiin identiteetin ilmentämistä pukeutumisessa kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tuntemattomien ihmisten pukeutumistyylejä havainnointiin Helsingissä. Kahdeksaa henkilöä haastateltiin ja heistä tehtiin taiteellisia tulkintoja. Henkilöiden pukeutumistyylejä sekä taiteellisen työn prosessia analysointiin visuaalisen semiotiikan avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaatevalintojen perustana on enemmän kuin esteettisiä syitä. Henkilökohtaiset arvot, elämänkokemukset, alkuperä sekä mitä halutaan itsestään viestittää johdattavat pukeutumista. Tällä tavalla pukeutuminen on kommunikointitapa täynnä signaaleja, jotka tulkitaan eri tavalla riippuen kontekstista ja kulttuurista.
Pukeutumistyylissä heijastuu yksilön ammatti, persoonallisuus sekä sosiaalinen ja kulttuurillinen elämä. Projektiin osallistuneet henkilöt osoittavat luovien ammattien ja yksilöllisten pukeutumisien välisen yhteyden. Pukeutuminen on myös tärkeä kulttuurillinen ilmaisumuoto, joka visualisoi sekä aikaamme että tapaamme suhtautua yhteiskunnan normeihin. Yksilöllinen pukeutumistyyli saavutetaan omaa makujärjestelmää haastamalla sekä aitouden, rohkeuden ja luovuuden kautta. The Art of Being Me is a collection of fashion illustrations inspired by real people.
People are quick to judge others by appearance, especially when it comes to foreign cultures and people who deviate from the majority. The objective of the thesis was to emphasize both individuality and multiculturality through fashion illustration as well as to raise awareness of the fact that clothing is not just an outer shell.
The thesis focuses on the following research question: Which factors generate an individual clothing style? Additionally, the study considers how to present different identities through fashion illustration and how the message of the thesis can be conveyed through an exhibition.
The thesis examined the expression of identity in the way people dress using qualitative research methods. Unknown people's clothing styles were observed in Helsinki. Eight persons were interviewed, and artistic interpretations were made of them. Visual semiotics were utilized when analysing the clothing styles and the process of the artistic work.
The results of the study indicate that clothing choices are based on more than aesthetic motives. Personal values, life experiences, origin as well as what people want to express about themselves guides the way of dressing. In this way, it is a way of communication, full of signals which are interpreted differently depending on context and culture.
The individual's profession, personality as well as social and cultural life are reflected in the clothing style. The persons who participated in the project demonstrate the relation between creative professions and individual clothing styles. A person´s way of dressing is also an important cultural expression that visualizes both our time and our way of relating to society's norms. Individual clothing style can be achieved by challenging the personal taste system and through genuineness, courage and creativity.
Ihmiset ovat nopeita arvioimaan toisiaan ulkonäön perusteella, varsinkin ollessaan yhteydessä vieraisiin kulttuureihin ja ihmisiin, jotka poikkeavat enemmistöstä. Tavoitteena tutkimuksessa oli muotipiirtämisen avulla korostaa toisaalta yksilöllisyyttä ja toisaalta monikulttuurisuutta sekä edistää tietoisuutta siitä, että vaatteet eivät ainoastaan ole ulkoinen kuori.
Opinnäytetyö on painottunut seuraavaan tutkimuskysymykseen: Mitkä tekijät muodostavat yksilöllisen pukeutumistyylin? Tämän lisäksi tutkittiin, miten muotipiirtämisen avulla voidaan esittää erilaisia identiteettejä ja näyttelyn kautta välittää katsojalle tutkimuksen viestiä.
Opinnäytetyössä tutkittiin identiteetin ilmentämistä pukeutumisessa kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tuntemattomien ihmisten pukeutumistyylejä havainnointiin Helsingissä. Kahdeksaa henkilöä haastateltiin ja heistä tehtiin taiteellisia tulkintoja. Henkilöiden pukeutumistyylejä sekä taiteellisen työn prosessia analysointiin visuaalisen semiotiikan avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaatevalintojen perustana on enemmän kuin esteettisiä syitä. Henkilökohtaiset arvot, elämänkokemukset, alkuperä sekä mitä halutaan itsestään viestittää johdattavat pukeutumista. Tällä tavalla pukeutuminen on kommunikointitapa täynnä signaaleja, jotka tulkitaan eri tavalla riippuen kontekstista ja kulttuurista.
Pukeutumistyylissä heijastuu yksilön ammatti, persoonallisuus sekä sosiaalinen ja kulttuurillinen elämä. Projektiin osallistuneet henkilöt osoittavat luovien ammattien ja yksilöllisten pukeutumisien välisen yhteyden. Pukeutuminen on myös tärkeä kulttuurillinen ilmaisumuoto, joka visualisoi sekä aikaamme että tapaamme suhtautua yhteiskunnan normeihin. Yksilöllinen pukeutumistyyli saavutetaan omaa makujärjestelmää haastamalla sekä aitouden, rohkeuden ja luovuuden kautta.
People are quick to judge others by appearance, especially when it comes to foreign cultures and people who deviate from the majority. The objective of the thesis was to emphasize both individuality and multiculturality through fashion illustration as well as to raise awareness of the fact that clothing is not just an outer shell.
The thesis focuses on the following research question: Which factors generate an individual clothing style? Additionally, the study considers how to present different identities through fashion illustration and how the message of the thesis can be conveyed through an exhibition.
The thesis examined the expression of identity in the way people dress using qualitative research methods. Unknown people's clothing styles were observed in Helsinki. Eight persons were interviewed, and artistic interpretations were made of them. Visual semiotics were utilized when analysing the clothing styles and the process of the artistic work.
The results of the study indicate that clothing choices are based on more than aesthetic motives. Personal values, life experiences, origin as well as what people want to express about themselves guides the way of dressing. In this way, it is a way of communication, full of signals which are interpreted differently depending on context and culture.
The individual's profession, personality as well as social and cultural life are reflected in the clothing style. The persons who participated in the project demonstrate the relation between creative professions and individual clothing styles. A person´s way of dressing is also an important cultural expression that visualizes both our time and our way of relating to society's norms. Individual clothing style can be achieved by challenging the personal taste system and through genuineness, courage and creativity.