Uuden työtavan kehittäminen lasten mindfulness ryhmissä : käsikirja, miten kehittää varhaiskasvatuksen päivälepohetken toimintatapoja
Lappalainen, Heidi (2019)
Lappalainen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525146
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kehittämistyö, ja toimeksiantajani on eräs Turun kaupungin päivähoitoyksikkö. Kehittämistyön tavoite on kehittää uudenlainen työtapa kyseiseen päivähoitoyksikköön lasten mindfulness ryhmien avulla. Uudenlaista työtapaa tarvitaan varhaiskasvatuksen päivälepohetkien aikana, sillä 5-7vuotiaiden lasten ryhmissä on lapsia, mitkä eivät tarvitse päiväunia. Tavoitteena on kehittää käsikirja, miten ohjata pedagogisesti suunniteltuja tietoisen läsnäolon ryhmiä päivälepohetken aikana lapsille, jotka eivät tarvitse päiväunia.
Kehittämistyöni kehittämismenetelmät ovat kehittämispäiväkirja, strukturoimaton havainnointi, dokumentointi, kuten pilotointiryhmien lasten tuotokset, dialogi, avoin kyselylomake, aikaisemman menetelmäkirjallisuuden hyödyntäminen, kuten valmiit lasten mindfulness-harjoitukset. Ohjasin kehittämistyössäni kahta lasten pilotointiryhmää, joissa harjoittelimme yhdessä lasten mindfulness- harjoituksia eli tietoista läsnäoloa. Pilotointiryhmätapaamisia oli yhteensä 22. Näiden ohjaustapaamisten pohjalta, kehitin käsikirjan sisällöt ja tavoitteet. Kehittämistyöhöni vaikutti myös palautteet päivähoitoyksikön henkilökunnalta. Kuvaan myös lyhyesti, millaista palautetta pilotointiryhmien vanhemmat antoivat toiminnasta.
Vaihtoehtoinen toiminta päivälepohetken ajaksi koetaan mielekkääksi ja lapsilähtöiseksi. Lasten mindfulness toimintatapa ja -harjoitukset olivat hyvä tapa harjoitella rauhoittumista. Varhaiskasvatuksessa uudenlaisille arjen toimintatavoille on tarvetta, sillä erilaiset varhaiskasvatuksen asiakirjat korostavat lapsen osallisuuden toteutumista sekä toimintakulttuurin kehittämistä. This thesis is a development project commissioned by a daycare unit of the City of Turku. The aim of the project is to develop an alternative naptime activity for the commissioning daycare unit with the help of children’s mindfulness groups. An alternative activity is needed because the groups of 5–7-year-olds have children who no longer need a nap. The aim is to develop a guidebook on how to lead pedagogically designed mindfulness sessions during naptime for children who do not need a nap.
The methods used in the development project include the following: a development diary, unstructured observation, documentation (e.g. the output of pilot group children), dialogue, open questionnaire, and utilisation of previous methodological literature, such as existing mindfulness exercises for children. During the development project, I led two pilot groups of children, where we practised children’s mindfulness exercises (i.e. conscious presence). There were 22 pilot group sessions in total. The content and objectives of the guidebook were developed on the basis of these sessions. Feedback provided by the daycare unit staff also influenced the development work. Feedback provided by the parents of the pilot group children is also briefly described in the thesis.
An alternative activity during naptime is found meaningful and child-centred. The children’s mindfulness exercises were a good way to practise quieting and calming down. There is a need for new practices in early childhood education, as various ECE documents emphasise the importance of children’s participation and the development of operational cultures.
Kehittämistyöni kehittämismenetelmät ovat kehittämispäiväkirja, strukturoimaton havainnointi, dokumentointi, kuten pilotointiryhmien lasten tuotokset, dialogi, avoin kyselylomake, aikaisemman menetelmäkirjallisuuden hyödyntäminen, kuten valmiit lasten mindfulness-harjoitukset. Ohjasin kehittämistyössäni kahta lasten pilotointiryhmää, joissa harjoittelimme yhdessä lasten mindfulness- harjoituksia eli tietoista läsnäoloa. Pilotointiryhmätapaamisia oli yhteensä 22. Näiden ohjaustapaamisten pohjalta, kehitin käsikirjan sisällöt ja tavoitteet. Kehittämistyöhöni vaikutti myös palautteet päivähoitoyksikön henkilökunnalta. Kuvaan myös lyhyesti, millaista palautetta pilotointiryhmien vanhemmat antoivat toiminnasta.
Vaihtoehtoinen toiminta päivälepohetken ajaksi koetaan mielekkääksi ja lapsilähtöiseksi. Lasten mindfulness toimintatapa ja -harjoitukset olivat hyvä tapa harjoitella rauhoittumista. Varhaiskasvatuksessa uudenlaisille arjen toimintatavoille on tarvetta, sillä erilaiset varhaiskasvatuksen asiakirjat korostavat lapsen osallisuuden toteutumista sekä toimintakulttuurin kehittämistä.
The methods used in the development project include the following: a development diary, unstructured observation, documentation (e.g. the output of pilot group children), dialogue, open questionnaire, and utilisation of previous methodological literature, such as existing mindfulness exercises for children. During the development project, I led two pilot groups of children, where we practised children’s mindfulness exercises (i.e. conscious presence). There were 22 pilot group sessions in total. The content and objectives of the guidebook were developed on the basis of these sessions. Feedback provided by the daycare unit staff also influenced the development work. Feedback provided by the parents of the pilot group children is also briefly described in the thesis.
An alternative activity during naptime is found meaningful and child-centred. The children’s mindfulness exercises were a good way to practise quieting and calming down. There is a need for new practices in early childhood education, as various ECE documents emphasise the importance of children’s participation and the development of operational cultures.