Huumorin merkitys hoitotyön vuorovaikutuksessa
Korvenpää, Jasmin; Lindeman, Luukas; Perttunen, Veera; Wirtanen, Karoliina (2019)
Lataukset:
Korvenpää, Jasmin
Lindeman, Luukas
Perttunen, Veera
Wirtanen, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525145
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä halusimme nostaa esille huumorin merkityksen työyhteisöön ja sen ilmapiiriin. Huumori voidaan nähdä tärkeänä osana ihmisten välistä vuorovaikutusta, jonka vuoksi sen rooli työyhteisön hyvinvoinnille on merkittävä. Pohdimme, milloin huumori on rakentavaa ja edistää henkilöstön jaksamista, milloin taas epäammattimaista ja alentaa työpaikan ilmapiiriä. Tarkoituksenamme oli kuvata huumorin merkitystä työyhteisössä ja huumorin oikeanlaista käyttöä eri tilanteissa. Tarkoituksenamme oli myös tuottaa toiminnallinen tuokio, josta olisi hyötyä työntekijöille ja heidän työyhteisölleen jatkossa.
Tuotimme tilaajayksikön hoitajien tiimien kehittämispäivään toiminnallisen tuokion, johon osallistui hoitohenkilökuntaa ja heidän esimiehiään. Osallistujia oli noin 50. Tuokiossa oli tarkoituksena herättää pohdintaa ja keskustelua huumorin käytöstä sekä rohkaista työntekijöitä jakamaan kokemuksiaan huumorin käytöstä työpaikalla.
Tilaisuudessa osallistimme työntekijät viestintäharjoituksen avulla havainnollistamaan sanattoman viestinnän merkitystä, ja kuinka tulkinnanvaraista vuorovaikutus on. Hyödynsimme esityksessämme käytännön esimerkkejä ”hyvästä” ja ”huonosta” huumorista ja tuotimme työyhteisölle lahjoitettavan taulun, johon toiminnalliseen tuokioon osallistujat saivat keksiä ”hyvän huumorin avaimia”. Taulua voidaan jatkossa käyttää muistuttamaan huumorin käytön merkityksestä työhyvinvointiin. Tavoitteena oli, että toiminnallisesta tuokiosta syntyisi työyhteisön jäsenille uusia oivalluksia siitä, kuinka he itse käyttävät huumoria työyhteisössään, ja kuinka se vaikuttaa muihin työntekijöihin.
Saadun palautteen perusteella tuokiomme oli onnistunut, piristävä ja ajatuksia herättävä. Osallistujat arvioivat viestintäharjoituksen mielekkääksi ja hauskaksi. Toisaalta rakentavaa palautetta annettiin aikataulutuksen tiimoilta; osallistujat olisivat tarvinneet enemmän aikaa yhteiseen keskusteluun.
Tuotimme tilaajayksikön hoitajien tiimien kehittämispäivään toiminnallisen tuokion, johon osallistui hoitohenkilökuntaa ja heidän esimiehiään. Osallistujia oli noin 50. Tuokiossa oli tarkoituksena herättää pohdintaa ja keskustelua huumorin käytöstä sekä rohkaista työntekijöitä jakamaan kokemuksiaan huumorin käytöstä työpaikalla.
Tilaisuudessa osallistimme työntekijät viestintäharjoituksen avulla havainnollistamaan sanattoman viestinnän merkitystä, ja kuinka tulkinnanvaraista vuorovaikutus on. Hyödynsimme esityksessämme käytännön esimerkkejä ”hyvästä” ja ”huonosta” huumorista ja tuotimme työyhteisölle lahjoitettavan taulun, johon toiminnalliseen tuokioon osallistujat saivat keksiä ”hyvän huumorin avaimia”. Taulua voidaan jatkossa käyttää muistuttamaan huumorin käytön merkityksestä työhyvinvointiin. Tavoitteena oli, että toiminnallisesta tuokiosta syntyisi työyhteisön jäsenille uusia oivalluksia siitä, kuinka he itse käyttävät huumoria työyhteisössään, ja kuinka se vaikuttaa muihin työntekijöihin.
Saadun palautteen perusteella tuokiomme oli onnistunut, piristävä ja ajatuksia herättävä. Osallistujat arvioivat viestintäharjoituksen mielekkääksi ja hauskaksi. Toisaalta rakentavaa palautetta annettiin aikataulutuksen tiimoilta; osallistujat olisivat tarvinneet enemmän aikaa yhteiseen keskusteluun.