Perehdytyskansio esimiestyön tukena : Case Langin Kauppahuone
Oona, Similä (2019)
Oona, Similä
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Langin Kauppahuone Oy. Opinnäytetyön aihe on perehdyttäminen ja henkilöstöjohtaminen, ja toiminnallisena tuotoksena valmistuu perehdytyskansio yrityksen käyttöön. Toimeksiantaja on matkailu- ja ravintola-alalla toimiva raahelainen yritys, jonka liiketoiminta laajenee lähivuosina ehyeksi ja monipuoliseksi matkailukokonaisuudeksi. Tällä hetkellä yrityksen palveluihin kuuluu kahvila- ja tilausravintolatoiminta, hotellipalvelut sekä elämysopastukset. Tulevaisuudessa palvelut tulevat vastaamaan paremmin useampien asiakassegmenttien tarpeita.
Työn tavoitteena on luoda eheä perehdytyskansio kohdeyrityksen käyttöön. Se sisältää pelkästään esimiehille suunnattua materiaalia, joka helpottaa ja yhtenäistää perehdyttämistä käytännössä. Esimiesten työkalupakin lisäksi perehdytyskansio sisältää myös muille työntekijöille avointa materiaalia, jonka avulla jokainen pääsee tutustumaan talon tapoihin ja kertaamaan tietoaan itsenäisesti. Yhtenäisen perehdytysmateriaalin avulla esimiehet pystyvät huomioimaan perehdytettävien yksilölliset tarpeet paremmin, sekä luomaan jo perehdytettäessä yhtenäistä mielikuvaa yrityksen toiminnasta ja kulttuurista.
Tietoperustaan valikoitui nopeasti kaksi päälinjaa, henkilöstöjohtaminen sekä perehdyttäminen sisältäen työnopastuksen. Henkilöstöjohtamisen pääluvussa käsitellään henkilöstöjohtamista käsitteenä, esimiestyötä ja sen tehtäväkenttää vastuineen sekä johtajuutta. Perehdyttämisen pääluku käsittelee perehdyttämisen teoriaa, sen merkitystä, suunnittelua ja toteutusta. Pääluvussa jaetaan perehdyttämisprosessi tyypillisesti yleisperehdyttämiseen ja työnopastukseen. Lisäksi käsitellään perehdyttämisen seurantaa sekä selvitetään, miten vuorovaikutus ja viestintä voivat perehdyttämiseen vaikuttaa. Lähteinä tietoperustassa käytettiin alan kirjallisuutta sekä muutamia tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yhtenäinen perehdytyskansio, jota vastuuhenkilöt voivat jatkossa hyödyntää työkaluna perehdyttämisprosessissa. Opinnäytetyössä kuvataan tuotosta, mutta sen sisältöä ei julkaista.
Työn tavoitteena on luoda eheä perehdytyskansio kohdeyrityksen käyttöön. Se sisältää pelkästään esimiehille suunnattua materiaalia, joka helpottaa ja yhtenäistää perehdyttämistä käytännössä. Esimiesten työkalupakin lisäksi perehdytyskansio sisältää myös muille työntekijöille avointa materiaalia, jonka avulla jokainen pääsee tutustumaan talon tapoihin ja kertaamaan tietoaan itsenäisesti. Yhtenäisen perehdytysmateriaalin avulla esimiehet pystyvät huomioimaan perehdytettävien yksilölliset tarpeet paremmin, sekä luomaan jo perehdytettäessä yhtenäistä mielikuvaa yrityksen toiminnasta ja kulttuurista.
Tietoperustaan valikoitui nopeasti kaksi päälinjaa, henkilöstöjohtaminen sekä perehdyttäminen sisältäen työnopastuksen. Henkilöstöjohtamisen pääluvussa käsitellään henkilöstöjohtamista käsitteenä, esimiestyötä ja sen tehtäväkenttää vastuineen sekä johtajuutta. Perehdyttämisen pääluku käsittelee perehdyttämisen teoriaa, sen merkitystä, suunnittelua ja toteutusta. Pääluvussa jaetaan perehdyttämisprosessi tyypillisesti yleisperehdyttämiseen ja työnopastukseen. Lisäksi käsitellään perehdyttämisen seurantaa sekä selvitetään, miten vuorovaikutus ja viestintä voivat perehdyttämiseen vaikuttaa. Lähteinä tietoperustassa käytettiin alan kirjallisuutta sekä muutamia tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yhtenäinen perehdytyskansio, jota vastuuhenkilöt voivat jatkossa hyödyntää työkaluna perehdyttämisprosessissa. Opinnäytetyössä kuvataan tuotosta, mutta sen sisältöä ei julkaista.