Siirtyminen vesiputousmallista ketterään ohjelmistokehittämiseen
Nevalampi, Laura (2019)
Nevalampi, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525042
Tiivistelmä
Moni organisaatio vakuutusalalla on viime vuosina siirtynyt ketterään ohjelmistokehittämiseen aiemman vesiputousmallin sijaan. Henkilökuntaa on koulutettu, tilattu konsultteja vetämään muutosta, mutta miten asia on käytännössä onnistunut ja mitkä ovat tärkeät huomiot muutoksessa? Kirjoittajalla itsellään on kokemusta vakuutusalan organisaation muutosmatkalta vesiputousmallista ketterään SAFe-malliin ja lisäksi empiriaosuuden lähteenä käytetään kahta aiempaa opinnäytetyötä, joissa on haastateltu kolmen ketterään kehittämiseen siirtyneen organisaation jäseniä.
Tässä opinnäytetyössä esitellään sovelluskehitysprojektin perusasioita, vesiputousmallin kohtaamia haasteita sekä ketterän kehittämisen SAFe-viitekehys. Lopuksi esitellään kirjoittajan omien kokemusten ja edellä mainittujen haastattelutulosten avulla, mitkä ovat parhaita käytäntöjä ja toisaalta vältettäviä sudenkuoppia, kun organisaatio lähtee muutosmatkalle kohti ketterää kehittämistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää hyvät vinkit, jotka organisaation kannattaa ottaa huomioon, jotta se voi tehdä siirtymisen ketterään kehittämiseen onnistuneesti, pitäen asiakkaat, henkilöstön sekä johdon tyytyväisenä
Tässä opinnäytetyössä esitellään sovelluskehitysprojektin perusasioita, vesiputousmallin kohtaamia haasteita sekä ketterän kehittämisen SAFe-viitekehys. Lopuksi esitellään kirjoittajan omien kokemusten ja edellä mainittujen haastattelutulosten avulla, mitkä ovat parhaita käytäntöjä ja toisaalta vältettäviä sudenkuoppia, kun organisaatio lähtee muutosmatkalle kohti ketterää kehittämistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää hyvät vinkit, jotka organisaation kannattaa ottaa huomioon, jotta se voi tehdä siirtymisen ketterään kehittämiseen onnistuneesti, pitäen asiakkaat, henkilöstön sekä johdon tyytyväisenä