Henkilöautojen kesärenkaiden tekniikka tänään ja huomenna
Paasonen, Eemeli (2019)
Lataukset:
Paasonen, Eemeli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524737
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin henkilöautojen kesärenkaiden tekniikkaa nykyhetkellä ja tulevaisuudessa rengasteknologian näkökulmasta. Insinöörityön tavoitteena on kuvata renkaiden tekniikkaa perustiedoista ja ajodynaamisesta käyttäytymisestä lähtien syvälliseen materiaalitekniikkaan asti. Työn pääpaino on nimenomaan renkaiden materiaalitekniikassa ja niissä käytettyjen kumiseosten viskoelastisissa ominaisuuksissa. Työ on tehty kirjallisuustutkimuksena.
Työssä tarkastellaan aluksi renkaiden perustietoja ja fysiikkaan liittyviä ominaisuuksia. Näitä ovat esimerkiksi rengastyypit, kitkaominaisuudet ja renkaisiin kohdistuvat erialiset voimat. Perustietojen jälkeen käsitellään renkaiden valmistusprosessia ja raaka-aineita.
Työn materiaalitekniikkaan keskittyvissä osioissa kuvataan eri materiaalien käytön tarkoitus renkaassa ja kuinka materiaalit vaikuttavat renkaan käyttäytymiseen. Renkaiden materiaaliominaisuuksista todettiin, että renkaiden kitkaominaisuudet ja alhainen vierintävastus ovat hyvin keskeisiä ominaisuuksia, joihin voidaan vaikuttaa eri materiaaleilla. Työssä kuvataan myös, miten rengasmateriaaleja voidaan tutkia ja testata. Sopiviksi menetelmiksi todettiin erilaiset kokeelliset ja matemaattiset mallit.
Renkaiden tulevaisuuteen keskittyvässä osiossa tarkastellaan erilaisia rengasteknologian innovaatioita, jotka ovat yleistymässä. Lisäksi pohditaan, mitä haasteita tulevaisuus tuo tullessaan. Myös erilaiset säännökset ja ympäristöasiat vaikuttavat merkittävästi rengasteknologian tulevaisuuteen.
Työssä päädytään siihen, että rengasteknologia on jatkuvassa kehityksessä oleva autoteollisuuden ala. Tulevaisuudessa yleistyvät useat erilaiset rengasteknologian innovaatiot. Samalla päädytään myös siihen, että rengasvalmistajien on kuitenkin otettava huomioon autojen modernisoituminen, erilaiset vaatimukset ja ympäristöpolitiikka.
Työssä tarkastellaan aluksi renkaiden perustietoja ja fysiikkaan liittyviä ominaisuuksia. Näitä ovat esimerkiksi rengastyypit, kitkaominaisuudet ja renkaisiin kohdistuvat erialiset voimat. Perustietojen jälkeen käsitellään renkaiden valmistusprosessia ja raaka-aineita.
Työn materiaalitekniikkaan keskittyvissä osioissa kuvataan eri materiaalien käytön tarkoitus renkaassa ja kuinka materiaalit vaikuttavat renkaan käyttäytymiseen. Renkaiden materiaaliominaisuuksista todettiin, että renkaiden kitkaominaisuudet ja alhainen vierintävastus ovat hyvin keskeisiä ominaisuuksia, joihin voidaan vaikuttaa eri materiaaleilla. Työssä kuvataan myös, miten rengasmateriaaleja voidaan tutkia ja testata. Sopiviksi menetelmiksi todettiin erilaiset kokeelliset ja matemaattiset mallit.
Renkaiden tulevaisuuteen keskittyvässä osiossa tarkastellaan erilaisia rengasteknologian innovaatioita, jotka ovat yleistymässä. Lisäksi pohditaan, mitä haasteita tulevaisuus tuo tullessaan. Myös erilaiset säännökset ja ympäristöasiat vaikuttavat merkittävästi rengasteknologian tulevaisuuteen.
Työssä päädytään siihen, että rengasteknologia on jatkuvassa kehityksessä oleva autoteollisuuden ala. Tulevaisuudessa yleistyvät useat erilaiset rengasteknologian innovaatiot. Samalla päädytään myös siihen, että rengasvalmistajien on kuitenkin otettava huomioon autojen modernisoituminen, erilaiset vaatimukset ja ympäristöpolitiikka.