Avoin taidetoiminta Ohjaamossa
Inget, Kirsi (2019)
Inget, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424706
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on monialaiseen ja poikkihallinnolliseen nuorisoalan palvelukeskukseen tehty kehittämistyö. Byströmin Ohjaamoon suunniteltiin ja toteutettiin matalan kynnyksen avointa taidetoimintaa kevään 2019 ajaksi. Taidetoiminta suunnattiin sekä Byströmin Ohjaamon asiakkaille että työntekijöille.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään taiteen ja hyvinvoinnin yhteyttä sekä ohjausta sosiaalialan työmenetelmänä. Taide on laaja ja moniulotteinen käsite. Tässä työssä taidetta lähestytään ensisijaisesti kulttuurisena perusoikeutena. Työskentelyn lähtökohtana on ihmisen oikeus ilmaista itseään, kommunikoida ja tulla kohdatuksi myös taiteen avulla. Ohjausta käsitellään dialogisuuden ja itseohjautuvuusteorian näkökulmasta.
Kehittämistyön toiminnallinen osuus koostui kolmestakymmenestä yksittäisestä soveltavan taiteen työpajasta, joissa vieraili yhteensä 198 osallistujaa. Toimintaa kehitettiin työpaja kerrallaan osallistujien palautteen ja ohjaajien havaintojen pohjalta. Kokeilujen tuloksena syntyi avoin taidetila, Ohjaamoon hyvin soveltuva toimintamuoto, jonka resursointia jatkettiin opinnäytetyön jälkeen.
Opinnäytetyössä kuvataan avoimen taidetilan kehittämisprosessia sekä toimintaa. Kyseessä oli projektinomainen kehittämistyö, joten raportoinnissa keskitytään toiminnallisen osuuden kuvaamiseen, arviointiin ja analyysiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään taiteen ja hyvinvoinnin yhteyttä sekä ohjausta sosiaalialan työmenetelmänä. Taide on laaja ja moniulotteinen käsite. Tässä työssä taidetta lähestytään ensisijaisesti kulttuurisena perusoikeutena. Työskentelyn lähtökohtana on ihmisen oikeus ilmaista itseään, kommunikoida ja tulla kohdatuksi myös taiteen avulla. Ohjausta käsitellään dialogisuuden ja itseohjautuvuusteorian näkökulmasta.
Kehittämistyön toiminnallinen osuus koostui kolmestakymmenestä yksittäisestä soveltavan taiteen työpajasta, joissa vieraili yhteensä 198 osallistujaa. Toimintaa kehitettiin työpaja kerrallaan osallistujien palautteen ja ohjaajien havaintojen pohjalta. Kokeilujen tuloksena syntyi avoin taidetila, Ohjaamoon hyvin soveltuva toimintamuoto, jonka resursointia jatkettiin opinnäytetyön jälkeen.
Opinnäytetyössä kuvataan avoimen taidetilan kehittämisprosessia sekä toimintaa. Kyseessä oli projektinomainen kehittämistyö, joten raportoinnissa keskitytään toiminnallisen osuuden kuvaamiseen, arviointiin ja analyysiin.