Psykososiaaliset kuormitustekijät kaupan alalla
Heino, Tuomas (2019)
Heino, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424657
Tiivistelmä
Psykososiaalisten kuormitustekijöiden esiintyvyys on yleistynyt nykyisessä työelämässä. Psykososiaalisilla kuormitus ja voimavaratekijöillä tarkoitetaan työn sisältöön, työn järjestelyihin sekä työyhteisön sosiaaliseen toimivuuteen liittyviä asioita. Näiden tekijöiden vääränlainen mitoitus, puutteellinen hallinta tai esiintyvyys väärissä tilanteissa aiheuttavat psykososiaalista kuormitusta työntekijöille. Työn kokonaistavoitteena oli vähentää kaupan alan kohdeorganisaatiossa esiintyvää psykososiaalista kuormitusta. Tutkimus toteutettiin yhteisöllisellä toimintatutkimuksellisella otteella. Toteutetun alkukartoituksen perusteella työntekijät kokivat stressiä, työn arvioinnissa oli puutteita ja päivittäisessä työssä koettiin kiirettä. Näiden perusteella laadittiin kehittämisen kokonaistavoitteet. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin psykososiaalisten kuormitustekijöiden kolmea päätekijää: työn sisältö, töiden järjestely sekä sosiaalinen toimivuus. Myös valmentavan esimiestyön ja osaamisen johtamisen teoreettinen tarkastelu tuki kyseessä olevaa kehittämistoimintaa. Prosessin tuloksena toteutettiin käytännön toimenpiteitä töiden ja työvuorojen suunnitteluun työrauhan takaamiseksi. Viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittämistoimenpiteillä parannettiin sisäistä viestintää sekä esimiesten ja työntekijöiden välistä vuorovaikutusta. Jatkossa työn arviointia tulee toteuttaa vuorovaikutuksellisin ja osallistavin menetelmin ammatillisten tietojen, taitojen ja asenteiden kehittämiseksi. Tavoitteena on, että työyhteisön jäsenet hahmottavat työn kokonaisuuden ja ymmärtävät itseohjautuvuuden merkityksen.