Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Buddas, William (2019)
Buddas, William
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424650
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle, Euronics Sipoo, Sipoon kodinkonekeskus Oy, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Yrityksen työntekijöillä ei aiemmin ole ollut aikaa eikä tarvittavaa osaamista sosiaalisen median ottamiseksi osaksi yrityksen markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kodintekniikan vähittäiskaupasta Suomessa, johon sisältyy vähittäiskauppa (pois lukien moottoriajoneuvojen ja moottoripyörien kauppa), kodintekniikkaan liittyvä kauppa sekä toimeksiantajan kuvaus. Lisäksi käsitellään digitaalinen markkinointiviestintä, johon sisältyvät markkinointiviestinnän muodot, digimarkkinointi sekä sen edut ja haasteet, sosiaalinen media sekä markkinoinnin suunnittelu SOSTAC-mallin avulla.
Suunnitelman kuvauksessa kuvataan koko opinnäytetyöprosessin edistyminen alusta loppuun, arvioidaan lähteet sekä kuvataan niiden hankintatapa, arviodiaan lopputulos sekä annetaan toimeksiantajalle toimintaohjeistukset jatkoa varten.
Työn päättää produkti, joka on toimeksiantajan lähtökohdat huomioon ottava SOSTAC-mallia hyödyntävä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma sisältää tilanneanalyysin, tavoitteet, strategiset ja taktiset päätökset, toimenpidesuunnitelman sekä ohjeistuksen tulosten seurantaan ja mittaamiseen. Suunnitelma sisältää myös sosiaalisen median markkinoinnin vuosikellon, ja yksityiskohtaisempi toimintasuunnitelma löytyy liitteistä. Vaikka suunnitelma luotiin ottaen huomioon toimeksiantajan lähtökohdat, sitä voi tarvittaessa hyödyntää muutkin organisaatiot.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kodintekniikan vähittäiskaupasta Suomessa, johon sisältyy vähittäiskauppa (pois lukien moottoriajoneuvojen ja moottoripyörien kauppa), kodintekniikkaan liittyvä kauppa sekä toimeksiantajan kuvaus. Lisäksi käsitellään digitaalinen markkinointiviestintä, johon sisältyvät markkinointiviestinnän muodot, digimarkkinointi sekä sen edut ja haasteet, sosiaalinen media sekä markkinoinnin suunnittelu SOSTAC-mallin avulla.
Suunnitelman kuvauksessa kuvataan koko opinnäytetyöprosessin edistyminen alusta loppuun, arvioidaan lähteet sekä kuvataan niiden hankintatapa, arviodiaan lopputulos sekä annetaan toimeksiantajalle toimintaohjeistukset jatkoa varten.
Työn päättää produkti, joka on toimeksiantajan lähtökohdat huomioon ottava SOSTAC-mallia hyödyntävä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma sisältää tilanneanalyysin, tavoitteet, strategiset ja taktiset päätökset, toimenpidesuunnitelman sekä ohjeistuksen tulosten seurantaan ja mittaamiseen. Suunnitelma sisältää myös sosiaalisen median markkinoinnin vuosikellon, ja yksityiskohtaisempi toimintasuunnitelma löytyy liitteistä. Vaikka suunnitelma luotiin ottaen huomioon toimeksiantajan lähtökohdat, sitä voi tarvittaessa hyödyntää muutkin organisaatiot.