Strateginen analyysi tuotteen soveltuvuudesta yrityksen tuoteportfolioon
Lehikoinen, Riikka (2019)
Lehikoinen, Riikka
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424643
Tiivistelmä
Acrelec Finland Oy on osa ranskalaista Acrelec Groupia, joka tarjoaa digitaaliseen asiakaskokemukseen liittyviä ohjelmistoja ja laitteistoja maailmanlaajuisesti.
Tämän kehittämistehtävän aiheena on tutkia, miten Acrelec Groupin tarjoama Click & Collect -ratkaisu soveltuisi Suomen markkinoille sekä selvittää millä edellytyksillä tuote kannattaa tuoda Suomen markkinoille. Tutkimus keskittyy Suomen vähittäiskaupan alalle ja siellä päi-vittäistavarakauppoihin, joilla on verkkokauppa.
Työn teoriaosuus koostuu strategia ja strategia-analyysikäsitteiden määrittelystä sekä sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön analyysimenetelmien tutkimisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Koska tutkimusaihe on tuore, on pääasiallisena lähdeaineistona käytetty viimeisimpiä verkkokaupasta tehtyjä tutkimuksia, tilastoja ja julkaisuja sekä verkko-kaupan kehityksen uutisointia ja asiantuntijahaastatteluja.
Työn lopputuloksena syntyi laajennettu 8-kenttäinen SWOT-analyysi, joka on yhteenveto kaikista analyyseistä sekä strateginen ehdotus tuotteen tuomisesta Suomen markkinoille.
Tämän kehittämistehtävän aiheena on tutkia, miten Acrelec Groupin tarjoama Click & Collect -ratkaisu soveltuisi Suomen markkinoille sekä selvittää millä edellytyksillä tuote kannattaa tuoda Suomen markkinoille. Tutkimus keskittyy Suomen vähittäiskaupan alalle ja siellä päi-vittäistavarakauppoihin, joilla on verkkokauppa.
Työn teoriaosuus koostuu strategia ja strategia-analyysikäsitteiden määrittelystä sekä sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön analyysimenetelmien tutkimisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Koska tutkimusaihe on tuore, on pääasiallisena lähdeaineistona käytetty viimeisimpiä verkkokaupasta tehtyjä tutkimuksia, tilastoja ja julkaisuja sekä verkko-kaupan kehityksen uutisointia ja asiantuntijahaastatteluja.
Työn lopputuloksena syntyi laajennettu 8-kenttäinen SWOT-analyysi, joka on yhteenveto kaikista analyyseistä sekä strateginen ehdotus tuotteen tuomisesta Suomen markkinoille.