Kirjanpitoaineisto harjoitusyritykselle
Tuuliainen, Elias (2019)
Tuuliainen, Elias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424633
Tiivistelmä
Kirjanpidon tekemistä säätelevät useat lait ja asetukset sekä niitä täydentävät ohjeet ja ohjeistukset. Pakottavan lainsäädännön lisäksi kirjanpitotyö voi näyttäytyä käytännössä hyvin erilaisena riippuen siitä, missä ja kuka sitä tekee. Opinnäytetyön toimeksianto tuli tilitoimistolta, jolla on omat toimintatapansa kirjanpidon toteutuksen suhteen ja niiden perehdyttämiseen kiinnitetään yrityksessä huomiota. Tähän tarkoitukseen he kokivat tarpeelliseksi kirjanpitoaineiston laatimisen harjoitusyritykselle. Työn tavoitteena oli laatia monipuolinen tositeaineisto, joka käsittäisi kirjanpidon keskeiset osa-alueet ja toimisi samalla käytännön oppaana yrityksen toimintatapojen läpikäymiseen kouluttajan johdolla. Aihealueesta rajattiin pois kirjanpidon erityiskysymykset, toiminimet ja henkilöyhtiöt sekä tilinpäätös.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kirjanpitoa ohjaavasta lainsäädännöstä sekä sitä täydentävästä ammattikirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Empiiristä tietoa hankittiin toteuttamalla kysely, jossa pyrittiin kartoittamaan kirjanpitäjien kokemuksia kirjanpidon oppimisen haasteista ja oppimista edesauttavista menetelmistä. Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jossa tavoitteena on ratkaista käytännön liike-elämässä syntynyt ongelma luomalla uusi konstruktio, joka perustuu teoreettiseen ja käytännöstä hankittuun tietoon. Osana konstruktiivista kehittämistyöprosessia on myös laaditun konstruktion sovellettavuuden testaaminen ja analysointi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kuvitteellinen harjoitusyritys, joka sisältää neljän kuukauden tositeaineiston ja historiatiedot. Materiaali valmistui aikataulun mukaan ja sitä päästiin testaamaan kohdeyrityksessä sekä uusien harjoittelijoiden että myös muiden kuin kirjanpitoyksikön työntekijöiden perehdytyksessä. Opinnäytetyön lopullinen tuotos koettiin toimivana ratkaisuna toimeksiantajalle ja se sai hyvää palautetta niin kouluttajilta kuin koulutettaviltakin. Johtopäätöksenä kyselyn tuloksista nousivat esiin kouluttajan rooli sekä toiston määrä tärkeimpinä yksittäisinä asioina kirjanpidon opetuksessa.
Tämän opinnäytetyön perusteella harjoitusyrityksen voidaan todeta olevan tilitoimistolle toimiva tapa yhdistää kirjanpidon teorian ja yhtiön toimintatapojen kouluttaminen. Perehdytyksessä on edelleen tärkeää panostaa kouluttajien aktiiviseen rooliin. Jatkokehityksenä voitaisiin laatia esimerkiksi tositeaineisto, jossa käsiteltäisiin syventäviä kirjanpidon osa-alueita sekä tilinpäätökseen ja muihin yhtiömuotoihin liittyviä asioita.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kirjanpitoa ohjaavasta lainsäädännöstä sekä sitä täydentävästä ammattikirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Empiiristä tietoa hankittiin toteuttamalla kysely, jossa pyrittiin kartoittamaan kirjanpitäjien kokemuksia kirjanpidon oppimisen haasteista ja oppimista edesauttavista menetelmistä. Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jossa tavoitteena on ratkaista käytännön liike-elämässä syntynyt ongelma luomalla uusi konstruktio, joka perustuu teoreettiseen ja käytännöstä hankittuun tietoon. Osana konstruktiivista kehittämistyöprosessia on myös laaditun konstruktion sovellettavuuden testaaminen ja analysointi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kuvitteellinen harjoitusyritys, joka sisältää neljän kuukauden tositeaineiston ja historiatiedot. Materiaali valmistui aikataulun mukaan ja sitä päästiin testaamaan kohdeyrityksessä sekä uusien harjoittelijoiden että myös muiden kuin kirjanpitoyksikön työntekijöiden perehdytyksessä. Opinnäytetyön lopullinen tuotos koettiin toimivana ratkaisuna toimeksiantajalle ja se sai hyvää palautetta niin kouluttajilta kuin koulutettaviltakin. Johtopäätöksenä kyselyn tuloksista nousivat esiin kouluttajan rooli sekä toiston määrä tärkeimpinä yksittäisinä asioina kirjanpidon opetuksessa.
Tämän opinnäytetyön perusteella harjoitusyrityksen voidaan todeta olevan tilitoimistolle toimiva tapa yhdistää kirjanpidon teorian ja yhtiön toimintatapojen kouluttaminen. Perehdytyksessä on edelleen tärkeää panostaa kouluttajien aktiiviseen rooliin. Jatkokehityksenä voitaisiin laatia esimerkiksi tositeaineisto, jossa käsiteltäisiin syventäviä kirjanpidon osa-alueita sekä tilinpäätökseen ja muihin yhtiömuotoihin liittyviä asioita.