Kokemusasiantuntijan toteuttama opetus mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakson osana : arviointi ja innovaatiokompetenssit
Casagrande, Paula (2019)
Casagrande, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424630
Tiivistelmä
Kokemusasiantuntijoiden osallistuminen opetukseen ja kehittämistoimintaan on yleistynyt Suomessa sekä kansainvälisesti ja kokemukset ovat olleet myönteisiä, mutta osallisuuden periaatteet sekä systemaattisuus on vielä puutteellista. Tämä opinnäytetyö oli osa kansainvälistä Co-produced Mental Health Nursing education (Commune) -hanketta. Hankkeessa kokemusasiantuntijat suunnittelivat, toteuttivat sekä arvioivat yhdessä ammattilaisten kanssa yhden opintopisteen mielenterveyshoitotyön koulutuskokonaisuuden sairaanhoitajaopiskelijoille. Koulutuskokonaisuus toteutettiin samaan aikaan kaikissa hankkeeseen osallistuneissa maissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida opiskelijoiden (N=72) ennen ja jälkeen kurssin täyttämien innovaatiokompetenssimittari-kyselyiden aineisto sekä kokemusasiantuntijoiden pitämän kurssin palautteet. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia muutoksia kurssin aikana oli tapahtunut liittyen opiskelijoiden kokemuksiin innovaatiokompetensseistaan, minkälaisia ensireaktioita opiskelijat kuvailivat kurssiin liittyen ja minkälaista palautetta opiskelijat olivat antaneet kurssista. Aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin.
Tulosten mukaan opiskelijoiden ensireaktiot kurssiin liittyen olivat pääosin positiivisia; suuri osa opiskelijoista kuvaili kurssia kiinnostavaksi sekä hyödylliseksi, piti kurssin tavasta opettaa sekä suosittelisi kurssia muille. Lisäksi opiskelijoiden kokemus innovaatiokompetensseistaan oli kasvanut tilastollisesti erittäin merkitsevästi kokonaisvaltaisuuden sekä luovan ongelmanratkaisukyvyn osalta, joten kurssi lisäsi opiskelijoiden innovaatiokompetensseja. Tulosten mukaan kokemusasiantuntijoiden osallisuutta mielenterveyshoitotyön opetuksessa suositellaan lisättäväksi sekä sisällytettäväksi opintosuunnitelmaan. Näin voidaan myös vaikuttaa opiskelijoiden asenteisiin sekä lisätä kiinnostusta mielenterveyshoitotyöhön uravaihtoehtona. Participation of experts by experience in teaching and development has become more common in Finland and internationally and the experiences have been positive, but the principles of participation and systematicity are still deficient. This thesis was a part of the international Co- produced Mental Health Nursing Education (Commune)-project. In the project experts by experience planned, implemented and evaluated together with professionals one ECTS (European Credit Transfer System)-credit mental health course for nursing students. This course was organized at the same time in all countries participating in the project.
The aim of this thesis was to analyze the innovation competence questionnaire sample filled in the nursing students’ (N=72) before and after the course and the feedback on the course held by experts by experience. The goal was to find out what kind of changes had taken place during the course in the in the students’ experiences about their innovation competences, what kind of first reactions the students described concerning the course and what kind of feedback the students had given about the course. The sample was analyzed with both quantitative and qualitative methods.
According to the results the first reactions of the students concerning the course were for the mostly positive; a big part of the students described the course interesting and useful, liked the way the course was taught and would recommend the course for others. In addition, the students’ experience about their innovation competences had increased statistically most significantly concerning comprehensiveness and creative problem-solving skills therefore the course increased the innovation competences of the students. According to the results the participation of experts by experience in mental health nursing teaching is recommended to be increased and to be included in the course planning. In this way one can influence the attitudes of the students and increase their interest in mental health nursing as a career option.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida opiskelijoiden (N=72) ennen ja jälkeen kurssin täyttämien innovaatiokompetenssimittari-kyselyiden aineisto sekä kokemusasiantuntijoiden pitämän kurssin palautteet. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia muutoksia kurssin aikana oli tapahtunut liittyen opiskelijoiden kokemuksiin innovaatiokompetensseistaan, minkälaisia ensireaktioita opiskelijat kuvailivat kurssiin liittyen ja minkälaista palautetta opiskelijat olivat antaneet kurssista. Aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin.
Tulosten mukaan opiskelijoiden ensireaktiot kurssiin liittyen olivat pääosin positiivisia; suuri osa opiskelijoista kuvaili kurssia kiinnostavaksi sekä hyödylliseksi, piti kurssin tavasta opettaa sekä suosittelisi kurssia muille. Lisäksi opiskelijoiden kokemus innovaatiokompetensseistaan oli kasvanut tilastollisesti erittäin merkitsevästi kokonaisvaltaisuuden sekä luovan ongelmanratkaisukyvyn osalta, joten kurssi lisäsi opiskelijoiden innovaatiokompetensseja. Tulosten mukaan kokemusasiantuntijoiden osallisuutta mielenterveyshoitotyön opetuksessa suositellaan lisättäväksi sekä sisällytettäväksi opintosuunnitelmaan. Näin voidaan myös vaikuttaa opiskelijoiden asenteisiin sekä lisätä kiinnostusta mielenterveyshoitotyöhön uravaihtoehtona.
The aim of this thesis was to analyze the innovation competence questionnaire sample filled in the nursing students’ (N=72) before and after the course and the feedback on the course held by experts by experience. The goal was to find out what kind of changes had taken place during the course in the in the students’ experiences about their innovation competences, what kind of first reactions the students described concerning the course and what kind of feedback the students had given about the course. The sample was analyzed with both quantitative and qualitative methods.
According to the results the first reactions of the students concerning the course were for the mostly positive; a big part of the students described the course interesting and useful, liked the way the course was taught and would recommend the course for others. In addition, the students’ experience about their innovation competences had increased statistically most significantly concerning comprehensiveness and creative problem-solving skills therefore the course increased the innovation competences of the students. According to the results the participation of experts by experience in mental health nursing teaching is recommended to be increased and to be included in the course planning. In this way one can influence the attitudes of the students and increase their interest in mental health nursing as a career option.