Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa: Case Kauneushoitola X
Nyman, Susanna (2019)
Nyman, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424625
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on yritysten yksi tärkeimmistä markkinoinnin työkaluista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä keinoin Kauneushoitola X:n sosiaalisen median markkinointia voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyön tuloksena ovat kehitysehdotukset Kauneushoitola X:n sosiaalisen median markkinointiin.
Tietopohja koostuu kolmesta pääaiheesta: sosiaalisen median markkinoinnista, sisältömarkkinoinnista ja asiakkaan ostokäyttäytymisestä. Ensimmäisessä aiheessa tarkastellaan, mikä on sosiaalinen media ja mitkä ovat sen markkinointimahdollisuudet. Lähemmässä tarkastelussa ovat kaksi suosittua sosiaalisen median kanavaa, jotka ovat Kauneushoitola X:lle tärkeimmät sosiaalisen median kanavat. Tietopohjan toisessa vaiheessa käsitellään sisältömarkkinointia, jossa käydään läpi sisällön tärkeyttä ja minkälaista on hyvä sisältö. Viimeisessä vaiheessa tarkastellaan asiakkaan ostokäyttäytymistä, eli asiakaspersoonia, asiakkaan ostopolkua sekä mitkä asiat vaikuttavat ihmisten ostopäätöksiin.
Aineistonhankintaan käytettiin kolmea menetelmää. Kyselyn avulla saatiin tietää Kauneushoitola X:n asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumuksia, mikä heitä kiinnostaa sosiaalisessa mediassa ja mitä kehitysehdotuksia heillä on Kauneushoitola X:n sosiaaliseen mediaan. Benchmarkingin avulla kartoitettiin kolmen kilpailevan yrityksen sosiaalisen median käyttöä. Tällä menetelmällä haluttiin selvittää minkälaista sisältöä he julkaisevat, kuinka aktiivisesti sekä minkälaisia reaktioita sisältö saa. Haastattelu toteutettiin Kauneushoitola X:n omistajalle. Tarkoituksena oli selvittää mitä haasteita hän on kokenut sosiaalisen median markkinoinnissa, mitä hän toivoo opinnäytetyöltä ja mitä hän tietää sosiaalisen median markkinoinnista. Näiden menetelmien pohjalta luotiin kehitysehdotuksia Kauneushoitola X:n sosiaalisen median markkinointiin.
Tutkimuksen perusteella tärkeimpiä teemoja sosiaalisen median markkinoinnissa ovat sisällön laatu, aktiivisuus sekä uusi sosiaalisen median kanava. Kyselyn vastaajat pitävät tärkeinä mm. visuaalisuutta, kilpailuja, ajankohtaisia asioita sekä tietoja hoidoista ja tuotteista. Kilpailijoiden sisältö on visuaalista sekä he julkaisevat sosiaaliseen mediaan aktiivisesti. Kauneushoitola X:n on tärkeä olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa. Instagramin käyttöönotto on ehdotuksena uudeksi sosiaalisen median kanavaksi. Lopulta näiden kehitysehdotusten pohjalta laadittiin vielä viikkotasoinen sosiaalisen median sisältösuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan ja julkaisemaan sosiaalisen median kanaviinsa sisältöjä.
Jatkossa voitaisiin tutkia mitä mieltä Kauneushoitola X:n asiakkaat ovat hoitolan uudistuneesta sosiaalisen median markkinoinnista. Olisi myös mielenkiintoista tutkia, onko kehitysehdotusten käyttöönotto saanut asiakkaat käyttämään Kauneushoitola X:n palveluita enemmän.
Tietopohja koostuu kolmesta pääaiheesta: sosiaalisen median markkinoinnista, sisältömarkkinoinnista ja asiakkaan ostokäyttäytymisestä. Ensimmäisessä aiheessa tarkastellaan, mikä on sosiaalinen media ja mitkä ovat sen markkinointimahdollisuudet. Lähemmässä tarkastelussa ovat kaksi suosittua sosiaalisen median kanavaa, jotka ovat Kauneushoitola X:lle tärkeimmät sosiaalisen median kanavat. Tietopohjan toisessa vaiheessa käsitellään sisältömarkkinointia, jossa käydään läpi sisällön tärkeyttä ja minkälaista on hyvä sisältö. Viimeisessä vaiheessa tarkastellaan asiakkaan ostokäyttäytymistä, eli asiakaspersoonia, asiakkaan ostopolkua sekä mitkä asiat vaikuttavat ihmisten ostopäätöksiin.
Aineistonhankintaan käytettiin kolmea menetelmää. Kyselyn avulla saatiin tietää Kauneushoitola X:n asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumuksia, mikä heitä kiinnostaa sosiaalisessa mediassa ja mitä kehitysehdotuksia heillä on Kauneushoitola X:n sosiaaliseen mediaan. Benchmarkingin avulla kartoitettiin kolmen kilpailevan yrityksen sosiaalisen median käyttöä. Tällä menetelmällä haluttiin selvittää minkälaista sisältöä he julkaisevat, kuinka aktiivisesti sekä minkälaisia reaktioita sisältö saa. Haastattelu toteutettiin Kauneushoitola X:n omistajalle. Tarkoituksena oli selvittää mitä haasteita hän on kokenut sosiaalisen median markkinoinnissa, mitä hän toivoo opinnäytetyöltä ja mitä hän tietää sosiaalisen median markkinoinnista. Näiden menetelmien pohjalta luotiin kehitysehdotuksia Kauneushoitola X:n sosiaalisen median markkinointiin.
Tutkimuksen perusteella tärkeimpiä teemoja sosiaalisen median markkinoinnissa ovat sisällön laatu, aktiivisuus sekä uusi sosiaalisen median kanava. Kyselyn vastaajat pitävät tärkeinä mm. visuaalisuutta, kilpailuja, ajankohtaisia asioita sekä tietoja hoidoista ja tuotteista. Kilpailijoiden sisältö on visuaalista sekä he julkaisevat sosiaaliseen mediaan aktiivisesti. Kauneushoitola X:n on tärkeä olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa. Instagramin käyttöönotto on ehdotuksena uudeksi sosiaalisen median kanavaksi. Lopulta näiden kehitysehdotusten pohjalta laadittiin vielä viikkotasoinen sosiaalisen median sisältösuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan ja julkaisemaan sosiaalisen median kanaviinsa sisältöjä.
Jatkossa voitaisiin tutkia mitä mieltä Kauneushoitola X:n asiakkaat ovat hoitolan uudistuneesta sosiaalisen median markkinoinnista. Olisi myös mielenkiintoista tutkia, onko kehitysehdotusten käyttöönotto saanut asiakkaat käyttämään Kauneushoitola X:n palveluita enemmän.