Dramaturgian keinot markkinoinnissa: Esittelyvideo Preppaamosta
Silvennoinen, Pekka (2019)
Silvennoinen, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424613
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli videoprojekti, joka tuotettiin yhteistyössä Seinäjoen Elävän Musiikin Yhdistyksen (Selmu ry) kanssa. Sen tavoitteena oli esitellä yhdistyksen järjestämää Preppaamo-nimistä hanketta. Tarkennettuna se esitteli hankkeen kovia ja pehmeitä arvoja informatiivisesti, samalla kertoen tarinan ihmisistä, jotka edustavat hankkeen tavoittelemaa ikäryhmää. Videon tuotanto toteutettiin ilman rahoitusta.
Kirjallisessa osuudessa keskityn tämän projektin luoviin vaiheisiin, tarkemmin sanoen sen käsikirjoittamiseen. Vaikka kyseessä on esittelyvideo, joka esittelee tätä hanketta totuuden mukaisesti, tämä informaatio esitellään fiktiivisen, mutta samaistuttavan tarinan kautta. Tästä voi herätä kysymys, mitä tarinallisen kerronnan keinoja voi käyttää videolla, jossa tarinan on tarkoitus palvella videolla myytävää tuotetta tai palvelua. Tätä yritän selvittää tässä osuudessa. Tutkin tarinankerronnan ja dramaturgian keinoja ja teorioita ja sovellan niitä tuotteeseen, joka on tarkoitettu markkinointiin.
Lopussa muodostan kaksi johtopäätöstä aiheestani, oman näkemykseni sekä totuuden, että minun näkemykseni ei ole objektiivisesti oikea, ja että ihmiset voivat käyttää dramaturgian keinoja, miten he parhaaksi näkevät.
Kirjallisessa osuudessa keskityn tämän projektin luoviin vaiheisiin, tarkemmin sanoen sen käsikirjoittamiseen. Vaikka kyseessä on esittelyvideo, joka esittelee tätä hanketta totuuden mukaisesti, tämä informaatio esitellään fiktiivisen, mutta samaistuttavan tarinan kautta. Tästä voi herätä kysymys, mitä tarinallisen kerronnan keinoja voi käyttää videolla, jossa tarinan on tarkoitus palvella videolla myytävää tuotetta tai palvelua. Tätä yritän selvittää tässä osuudessa. Tutkin tarinankerronnan ja dramaturgian keinoja ja teorioita ja sovellan niitä tuotteeseen, joka on tarkoitettu markkinointiin.
Lopussa muodostan kaksi johtopäätöstä aiheestani, oman näkemykseni sekä totuuden, että minun näkemykseni ei ole objektiivisesti oikea, ja että ihmiset voivat käyttää dramaturgian keinoja, miten he parhaaksi näkevät.