Vaihto-opiskelijan ohjevihko Akdeniz yliopistoon
Rönkkö, Minna; Özcan, Ayla (2019)
Rönkkö, Minna
Özcan, Ayla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424592
Tiivistelmä
Tekijä(t): Özcan Ayla & Rönkkö Minna
Työn nimi: Vaihto-opiskelijan ohjevihko Akdeniz yliopistoon
Tutkintonimike: Restonomi (AMK), Matkailun koulutusohjelma
Asiasanat: Ohjevihko, Vaihto-opiskelija, Akdeniz Yliopisto, Toiminnallinen Opinnäytetyö
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä vaihto-opiskelijan ohjevihko Akdeniz yliopistoon. Akdeniz yliopiston kansainvälisen toimiston työntekijä ja muutama opettaja tekivät yhteistyötä meidän kanssamme. Tavoitteenamme oli auttaa Antalyaan saapuvia uusia vaihto-opiskelijoita sopeutumaan uuteen elinympäristöön paremmin. Ohjevihossa neuvotaan, että miten eri arkielämän asioita hoidetaan Antalyassa asuessa, esimerkiksi miten maksetaan vesilasku. Kohderyhmänämme ovat Akdeniz yliopistoon saapuvat uudet vaihto-opiskelijat.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa esittelemme tietoa Turkin tasavallasta ja miten islam näkyy Turkissa. Opinnäytetyömme on toiminnallinen, joten käsittelemme siitä tietoa. Avaamme myös, että millaista opiskeleminen on Turkissa ja esittelemme yhteistyökumppanimme Akdeniz yliopiston ja sen Erasmus-ohjelman. Kerroimme myös hieman matkailualan tiedekunnasta Akdeniz yliopistossa. Monet Antalyaan saapuvista vaihto-opiskelijoista tulevat Erasmus-ohjelman kautta, joten teoriaan kuuluu Erasmus-ohjelman esittely sekä mitä hyötyä opiskelijavaihdosta on. Opinnäytetyömme on ohjevihko, joten otamme selvää, että miten kirjoitetaan hyvä ohje ja mitä siihen kuuluu.
Teoriaosuuden jälkeen kerromme projektimme toteutussuunnitelman ja avaamme tarkemmin, että mitä teimme Antalyan projektimatkoillamme. Kerromme esimerkiksi, että miten keräsimme materiaalia ja osuuteen kuuluu myös Erasmus-koordinaattorin tapaamiset. Loppupuolella avaamme ohjevihkomme sisältöä ja sen toteutusta. Tässä osuudessa käytämme kuvia, jotta pystymme näyttämään, miten teimme ohjevihkomme. Ohjevihkoon kuuluu faktatietoa, mutta käytimme myös omia kokemuksiamme hyödyksi. Ohjevihossa käytetyt kuvat ovat meidän itse ottamiamme.
Akdeniz yliopiston kansainvälinen toimisto hyväksyi ohjevihkomme ja he ottavat sen omaan käyttöönsä. Saimme ohjevihostamme positiivista suullista palautetta yhteistyökumppaneiltamme, mutta koska ohjevihkomme otettiin käyttöön vasta myöhemmin, niin emme olleet saaneet arviointia työstämme kohderyhmältämme eli vaihto-opiskelijoilta. Akdeniz yliopiston Erasmus-koordinaattori antaa meille tästä tietoa jälkeenpäin. Saimme kuitenkin palautetta akateemisesta näkökulmasta, niin kuin olimme toivoneet.
Työn nimi: Vaihto-opiskelijan ohjevihko Akdeniz yliopistoon
Tutkintonimike: Restonomi (AMK), Matkailun koulutusohjelma
Asiasanat: Ohjevihko, Vaihto-opiskelija, Akdeniz Yliopisto, Toiminnallinen Opinnäytetyö
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä vaihto-opiskelijan ohjevihko Akdeniz yliopistoon. Akdeniz yliopiston kansainvälisen toimiston työntekijä ja muutama opettaja tekivät yhteistyötä meidän kanssamme. Tavoitteenamme oli auttaa Antalyaan saapuvia uusia vaihto-opiskelijoita sopeutumaan uuteen elinympäristöön paremmin. Ohjevihossa neuvotaan, että miten eri arkielämän asioita hoidetaan Antalyassa asuessa, esimerkiksi miten maksetaan vesilasku. Kohderyhmänämme ovat Akdeniz yliopistoon saapuvat uudet vaihto-opiskelijat.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa esittelemme tietoa Turkin tasavallasta ja miten islam näkyy Turkissa. Opinnäytetyömme on toiminnallinen, joten käsittelemme siitä tietoa. Avaamme myös, että millaista opiskeleminen on Turkissa ja esittelemme yhteistyökumppanimme Akdeniz yliopiston ja sen Erasmus-ohjelman. Kerroimme myös hieman matkailualan tiedekunnasta Akdeniz yliopistossa. Monet Antalyaan saapuvista vaihto-opiskelijoista tulevat Erasmus-ohjelman kautta, joten teoriaan kuuluu Erasmus-ohjelman esittely sekä mitä hyötyä opiskelijavaihdosta on. Opinnäytetyömme on ohjevihko, joten otamme selvää, että miten kirjoitetaan hyvä ohje ja mitä siihen kuuluu.
Teoriaosuuden jälkeen kerromme projektimme toteutussuunnitelman ja avaamme tarkemmin, että mitä teimme Antalyan projektimatkoillamme. Kerromme esimerkiksi, että miten keräsimme materiaalia ja osuuteen kuuluu myös Erasmus-koordinaattorin tapaamiset. Loppupuolella avaamme ohjevihkomme sisältöä ja sen toteutusta. Tässä osuudessa käytämme kuvia, jotta pystymme näyttämään, miten teimme ohjevihkomme. Ohjevihkoon kuuluu faktatietoa, mutta käytimme myös omia kokemuksiamme hyödyksi. Ohjevihossa käytetyt kuvat ovat meidän itse ottamiamme.
Akdeniz yliopiston kansainvälinen toimisto hyväksyi ohjevihkomme ja he ottavat sen omaan käyttöönsä. Saimme ohjevihostamme positiivista suullista palautetta yhteistyökumppaneiltamme, mutta koska ohjevihkomme otettiin käyttöön vasta myöhemmin, niin emme olleet saaneet arviointia työstämme kohderyhmältämme eli vaihto-opiskelijoilta. Akdeniz yliopiston Erasmus-koordinaattori antaa meille tästä tietoa jälkeenpäin. Saimme kuitenkin palautetta akateemisesta näkökulmasta, niin kuin olimme toivoneet.