Kalevalaisen perinteen tarinallistaminen matkailullisesti : case huoneistohotelli Lietsu, case Parppeinvaaran runokylä
Savolainen, Essi (2019)
Savolainen, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424583
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kalevalaisen perinteen tarinallistamista. Tavoitteena oli selvittää tarinoiden ja tarinallistamisen eli tarinalähtöisen palvelumuotoilun käyttöönotosta saatuja hyötyjä sekä pohtia mahdollisuuksia tuoda Suomen kansalliseeposta Kalevalaa esiin tarinallistamisen keinoin. Työ tehtiin toimeksiantona Karelia-ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston Kalevalainen karjalaisuus matkailun vetovoimatekijäksi -hankkeelle, joka on Pohjois-Karjalan matkailun tuotteistamis- ja markkinointihanke.
Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin yhteistyössä kahden pohjoiskarjalaisen matkailualan yrityksen, huoneistohotelli Lietsun sekä Parppeinvaaran runokylän kanssa. Yritykset valittiin mukaan tutkimukseen, koska niiden toiminnassa tuli jo entuudestaan esiin Kalevala. Näin ollen tarinallistaminen saatiin toteutettua uskottavasti. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Stooripuuta, joka on Anne Kalliomäen tarinallistamiseen kehittämä työkalu. Menetelmän avulla pystyttiin luomaan vertauskuvallinen tarinakehys, josta välittyy yrityksen arvot ja merkitykset. Stooripuun tarkoituksena oli yhdistää fiktio yrityksen arvoihin, liiketoiminnan lähtökohtiin sekä kohderyhmään. Yhteistyössä toimiville yrityksille pidettiin Stooripuuhun pohjautuvat tarinatyöpajat, joiden tulosten perusteella yrityksille kirjoitettiin tarina-aihioita, joita pystytään hyödyntämään tulevissa tuotteissa ja palveluissa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pystytään kehittämään yhteistyöyritysten tarjontaan tarinallistettuja palveluita, joissa tulee esiin heidän omat arvonsa, kohderyhmien arvot sekä kalevalainen perinne.
Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin yhteistyössä kahden pohjoiskarjalaisen matkailualan yrityksen, huoneistohotelli Lietsun sekä Parppeinvaaran runokylän kanssa. Yritykset valittiin mukaan tutkimukseen, koska niiden toiminnassa tuli jo entuudestaan esiin Kalevala. Näin ollen tarinallistaminen saatiin toteutettua uskottavasti. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Stooripuuta, joka on Anne Kalliomäen tarinallistamiseen kehittämä työkalu. Menetelmän avulla pystyttiin luomaan vertauskuvallinen tarinakehys, josta välittyy yrityksen arvot ja merkitykset. Stooripuun tarkoituksena oli yhdistää fiktio yrityksen arvoihin, liiketoiminnan lähtökohtiin sekä kohderyhmään. Yhteistyössä toimiville yrityksille pidettiin Stooripuuhun pohjautuvat tarinatyöpajat, joiden tulosten perusteella yrityksille kirjoitettiin tarina-aihioita, joita pystytään hyödyntämään tulevissa tuotteissa ja palveluissa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pystytään kehittämään yhteistyöyritysten tarjontaan tarinallistettuja palveluita, joissa tulee esiin heidän omat arvonsa, kohderyhmien arvot sekä kalevalainen perinne.