Livestriimaus liiketoimintana
Stenman, Joanna (2019)
Stenman, Joanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424574
Tiivistelmä
Suoratoistopalvelujen suosio on ollut hurjassa kasvussa jo monen vuoden ajan. Suurimpien suoratoistopalveluiden joukkoon mahtuu livestriimauksen alustoja, jotka mahdollistavat jo monen henkilön työnteon livestriimaamalla. Tämän työn tavoitteena on selvittää kuinka livestriimaamisesta voi tehdä liiketoimintaa ja mitkä tekijät tähän vaikuttavat. Useassa tapauksessa livestriimaus lähtee harrastuksesta, ja tämän kehittäminen ammatiksi vaatii panostusta usealla eri osa-alueella.
Työ sisältää teoriaosuuden, jossa käydään läpi tunnetuimpia alustoja livestriimaamisen saralla, henkilöbrändäyksen merkittävyyttä ja striimaajan ansaintalogiikkaa. Tekstissä paneudutaan henkilöbrändäyksen merkitykseen striimaajan kasvun ja tunnettavuuden kannalta sekä striimaajan ympärille muodostuneen yhteisön tärkeyteen.
Työn tutkimusosuudessa haastateltiin viittä suomalaista striimaajaa, jotka ovat täysipäiväisiä striimaajia ja ovat onnistuneet tekemään striimaamisestaan liiketoimintaa itselleen. Haastattelujen vastaukset toimivat myös teoriaosuuden tukena.
Haastattelujen vastaukset analysoitiin ja teemat koodattiin. Näistä vastauksista selvisi, että yhteisöllisyys kanavan katsojien kanssa koetaan tärkeänä tekijänä, joka heijastuu moneen striimauksen osa-alueeseen. Myös henkilöbrändäys, ammattimaisuus ja riskinottokyky nähdään striimaajan kasvun ja tunnettavuuden kannalta erittäin tarpeellisena. Vastauksissa paneudutaan myös organisaatioiden kiinnostukseen striimaajia kohtaan sekä yhteistöiden ja sponsorisopimusten merkittävyydestä striimaajan ansaintamallissa.
Työ sisältää teoriaosuuden, jossa käydään läpi tunnetuimpia alustoja livestriimaamisen saralla, henkilöbrändäyksen merkittävyyttä ja striimaajan ansaintalogiikkaa. Tekstissä paneudutaan henkilöbrändäyksen merkitykseen striimaajan kasvun ja tunnettavuuden kannalta sekä striimaajan ympärille muodostuneen yhteisön tärkeyteen.
Työn tutkimusosuudessa haastateltiin viittä suomalaista striimaajaa, jotka ovat täysipäiväisiä striimaajia ja ovat onnistuneet tekemään striimaamisestaan liiketoimintaa itselleen. Haastattelujen vastaukset toimivat myös teoriaosuuden tukena.
Haastattelujen vastaukset analysoitiin ja teemat koodattiin. Näistä vastauksista selvisi, että yhteisöllisyys kanavan katsojien kanssa koetaan tärkeänä tekijänä, joka heijastuu moneen striimauksen osa-alueeseen. Myös henkilöbrändäys, ammattimaisuus ja riskinottokyky nähdään striimaajan kasvun ja tunnettavuuden kannalta erittäin tarpeellisena. Vastauksissa paneudutaan myös organisaatioiden kiinnostukseen striimaajia kohtaan sekä yhteistöiden ja sponsorisopimusten merkittävyydestä striimaajan ansaintamallissa.