Nuorten kokemuksia työn ja koulutuksen ulkopuolella olemisesta
Järvinen, Karoliina (2019)
Järvinen, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424514
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keitä etsivän nuorisotyön tavoittelemat työn ja koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret ovat, mitä kyseiseen elämäntilanteeseen liittyy sekä millaisia ovat nuorten omat kokemukset työn ja koulutuksen ulkopuolella olemisesta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmateriaali kerättiin haastattelun menetelmää käyttäen. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat 15-29-vuotiaat nuoret, jotka ovat työn ja koulutuksen ulkopuolella.
Tarve opinnäytetyölle on noussut suoraan etsivän nuorisotyön arkisista haasteista. Opinnäytetyö on Porin etsivän nuorisotyön tilaama ja se tehtiin yhteistyössä Porin etsivien nuorisotyöntekijöiden kanssa. Tavoitteena on, että opinnäytetyöraportin tuoma tieto antaa etsiville nuorisotyöntekijöille uusia näkökulmia; miten nuoret itse ovat kokeneet työn ja koulutuksen ulkopuolella olemisen sekä mitä he ajattelevat tuesta, ohjauksesta ja niiden tarjoamisesta. Tiedon avulla etsivät nuorisotyöntekijät voivat kehittää työtään sekä ottaa käyttöön uusia työtapoja työnsä tueksi.
Kouluttautumattomuus, työttömyys sekä työn ja koulutuksen ulkopuolella oleminen muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Viitekehyksen merkityksellisenä osana ovat lisäksi näiden kolmen elämäntilanteen taustavaikuttajat.
Tuloksissa nousi esiin niin haastateltavien elämäntilanteiden yksilöllisyys kuin samankaltaisuudetkin. Nuorten elämäntilanteiden taustalla oli toisistaan eroavia haasteita ja heillä oli erilainen suhtautuminen elämäntilanteensa muuttamiseen. Heitä kuitenkin yhdistivät erilaiset henkilökohtaisen elämän haasteet, negatiiviset kokemukset koulunkäyntiin liittyen sekä riittämätön koulun taholta saatu tuki. Kukaan haastateltavista ei ollut tyytyväinen nykyiseen elämäntilanteeseensa. Heiltä puuttui tunne jonkinlaiseen yhteisöön tai ryhmään kuulumisesta ja kokivat siksi olevansa osittain syrjäytyneitä. Lisäksi kaikki haastateltavat kokivat muiden ihmisten suhtautuvan heidän elämäntilanteeseensa negatiivisesti. Haastatteluiden tulokset olivat linjassa aiheen teorian kanssa. Esimerkiksi kiusaamisen, oppimisvaikeuksien, tehottoman oppilashuollon sekä kotoa saadun tuen puuttellisuuden negatiiviset vaikutukset olivat nähtävissä haastatteluiden tuloksissa. Tuloksissa näkyi myös mielenterveyden ongelmien yhteys sekä työttömyyteen että työvoiman ulkopuolella olemiseen.
Haastateltavat toivoivat parempaa tiedonantoa erilaisista palveluista ja tukimuodoista. Haastateltavat ehdottivat parempaa näkyvyyttä internetissä, sosiaalisessa mediassa sekä kouluissa. Lisäksi haastatteluissa nousi esille työntekijöiden taholta tulevan tavoittelun pitkäjänteisyyden tärkeys. The purpose of this thesis was to research who are those unemployed and uneducated young whom outreach youth work tries to reach, what their life situation contains and how they experience not being in employment or education. This thesis is qualitative research and the data in it were gathered by interviews. The focus group of this thesis are 15- to 29-year-olds who are neither in employment nor in education.
The need for this thesis came to the fore from ordinary challenges of outreach youth work. This thesis was commissioned by outreach youth work of Pori and it has been made in cooperation with Pori’s outreach youth workers. The aim of the thesis was to give the outreach youth workers new aspects about how the young experience being unemployed and uneducated, and how they feel about support, guidance, and different ways of offering those. With this information the outreach youth workers can develope their work and put new workmethods to use.
The theoretical background of this thesis consists of uneducation, unemployment and not being in employment or education. As a relevant part of the theoretical background are also the background influences of these three life challenges.
The results showed both differences and similarities in the interviewees’ life situations. There was different sorts of challenges in their life and they had different views about changing their life situation. They all had difficulties in their personal life and negative experiences of school. They all also had had insufficient support during school. None of the interviewees were satisfied with their current life situation. They all lacked sensation of belonging to community or group and because of that they considered themselves partly socially excluded. All of the interviewees also felt that other people reacted negatively to their life situation. The results of the interviews were in line with the theory of the topic. In example, negative effects of bullying, learning difficulties, insufficient student welfare and the lack of support at home could be seen in the results. The results also showed the connection between mental health problems and unemployment.
The interviewees hoped for better and more visible information about different social services. The interviewees suggested better visibility on the internet, social media and at schools. Importancy of perseverant reaching was highlighted as well in the interviews.
Tarve opinnäytetyölle on noussut suoraan etsivän nuorisotyön arkisista haasteista. Opinnäytetyö on Porin etsivän nuorisotyön tilaama ja se tehtiin yhteistyössä Porin etsivien nuorisotyöntekijöiden kanssa. Tavoitteena on, että opinnäytetyöraportin tuoma tieto antaa etsiville nuorisotyöntekijöille uusia näkökulmia; miten nuoret itse ovat kokeneet työn ja koulutuksen ulkopuolella olemisen sekä mitä he ajattelevat tuesta, ohjauksesta ja niiden tarjoamisesta. Tiedon avulla etsivät nuorisotyöntekijät voivat kehittää työtään sekä ottaa käyttöön uusia työtapoja työnsä tueksi.
Kouluttautumattomuus, työttömyys sekä työn ja koulutuksen ulkopuolella oleminen muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Viitekehyksen merkityksellisenä osana ovat lisäksi näiden kolmen elämäntilanteen taustavaikuttajat.
Tuloksissa nousi esiin niin haastateltavien elämäntilanteiden yksilöllisyys kuin samankaltaisuudetkin. Nuorten elämäntilanteiden taustalla oli toisistaan eroavia haasteita ja heillä oli erilainen suhtautuminen elämäntilanteensa muuttamiseen. Heitä kuitenkin yhdistivät erilaiset henkilökohtaisen elämän haasteet, negatiiviset kokemukset koulunkäyntiin liittyen sekä riittämätön koulun taholta saatu tuki. Kukaan haastateltavista ei ollut tyytyväinen nykyiseen elämäntilanteeseensa. Heiltä puuttui tunne jonkinlaiseen yhteisöön tai ryhmään kuulumisesta ja kokivat siksi olevansa osittain syrjäytyneitä. Lisäksi kaikki haastateltavat kokivat muiden ihmisten suhtautuvan heidän elämäntilanteeseensa negatiivisesti. Haastatteluiden tulokset olivat linjassa aiheen teorian kanssa. Esimerkiksi kiusaamisen, oppimisvaikeuksien, tehottoman oppilashuollon sekä kotoa saadun tuen puuttellisuuden negatiiviset vaikutukset olivat nähtävissä haastatteluiden tuloksissa. Tuloksissa näkyi myös mielenterveyden ongelmien yhteys sekä työttömyyteen että työvoiman ulkopuolella olemiseen.
Haastateltavat toivoivat parempaa tiedonantoa erilaisista palveluista ja tukimuodoista. Haastateltavat ehdottivat parempaa näkyvyyttä internetissä, sosiaalisessa mediassa sekä kouluissa. Lisäksi haastatteluissa nousi esille työntekijöiden taholta tulevan tavoittelun pitkäjänteisyyden tärkeys.
The need for this thesis came to the fore from ordinary challenges of outreach youth work. This thesis was commissioned by outreach youth work of Pori and it has been made in cooperation with Pori’s outreach youth workers. The aim of the thesis was to give the outreach youth workers new aspects about how the young experience being unemployed and uneducated, and how they feel about support, guidance, and different ways of offering those. With this information the outreach youth workers can develope their work and put new workmethods to use.
The theoretical background of this thesis consists of uneducation, unemployment and not being in employment or education. As a relevant part of the theoretical background are also the background influences of these three life challenges.
The results showed both differences and similarities in the interviewees’ life situations. There was different sorts of challenges in their life and they had different views about changing their life situation. They all had difficulties in their personal life and negative experiences of school. They all also had had insufficient support during school. None of the interviewees were satisfied with their current life situation. They all lacked sensation of belonging to community or group and because of that they considered themselves partly socially excluded. All of the interviewees also felt that other people reacted negatively to their life situation. The results of the interviews were in line with the theory of the topic. In example, negative effects of bullying, learning difficulties, insufficient student welfare and the lack of support at home could be seen in the results. The results also showed the connection between mental health problems and unemployment.
The interviewees hoped for better and more visible information about different social services. The interviewees suggested better visibility on the internet, social media and at schools. Importancy of perseverant reaching was highlighted as well in the interviews.