Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektin kriittiset vaiheet toimeksiantajayrityksessä
Jadda, Faycal (2019)
Jadda, Faycal
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324425
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tiivis katsaus toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektin kriittisistä vaiheista. Päätavoitteena oli selvittää, mitkä projektin vaiheet ovat onnistumisen kannalta olennaisimmat sekä tuoda esiin keinoja, joilla vältetään epäonnistumiseen johtavia tekijöitä. Toiminnanohjausjärjestelmäprojektit ovat tyypillisesti yritysten suurimpia yksittäisiä projekteja, jonka seurauksena epäonnistunut projekti johtaa pahimmassa tapauksessa mittaviin liiketoiminnallisiin menetyksiin.
Teoriaosion tiedonkeruussa hyödynnettiin olemassa olevaa kirjallisuutta toteutuneista käyttöönottoprojekteista. Tämän lisäksi haastateltiin yrityksen talousjohtajaa ja näin ollen hankittiin syvempää ymmärrystä kyseisen yrityksen käynnissä olevasta järjestelmähankkeesta.
Opinnäytetyön lopputulemana saatiin selkeä yhteenveto siitä, mitkä projektin vaiheet ovat onnistumisen kannalta olennaisimmat ja kuinka niihin tulisi kiinnittää huomioita. Tätä tarkasteltiin sekä yleisellä tasolla että asiakasyrityksen näkökulmasta.
Valtavan, koko henkilöstöä koskevan järjestelmähankkeen suurimmaksi kipukohdaksi nousi sisäinen viestintä sekä muutosjohtaminen. Huolellisesti suunnitellulla ja toteutetulla sisäisellä viestinnällä sekä muutosjohtamisella luodaan puitteet onnistumiseen myös muilla osa-alueilla, kuten esimerkiksi henkilöstön kouluttamisessa uutta järjestelmää varten. Henkilöstön motivointi uuden järjestelmän käyttöönottoon vaatii aina järkevät perustelut, joiden täytyy pohjautua organisaation tunnistamaan tarpeeseen.
Toimeksiantajayrityksen järjestelmähanke on virallisesti juuri käynnistymässä tätä opinnäytetyötä tehdessä. Tulevaisuudessa voidaan arvioida, kuinka paikkaansa pitäviä esiin nostamani kriittiset vaiheet olivat, ja kuinka niistä käytännössä suoriuduttiin.
Teoriaosion tiedonkeruussa hyödynnettiin olemassa olevaa kirjallisuutta toteutuneista käyttöönottoprojekteista. Tämän lisäksi haastateltiin yrityksen talousjohtajaa ja näin ollen hankittiin syvempää ymmärrystä kyseisen yrityksen käynnissä olevasta järjestelmähankkeesta.
Opinnäytetyön lopputulemana saatiin selkeä yhteenveto siitä, mitkä projektin vaiheet ovat onnistumisen kannalta olennaisimmat ja kuinka niihin tulisi kiinnittää huomioita. Tätä tarkasteltiin sekä yleisellä tasolla että asiakasyrityksen näkökulmasta.
Valtavan, koko henkilöstöä koskevan järjestelmähankkeen suurimmaksi kipukohdaksi nousi sisäinen viestintä sekä muutosjohtaminen. Huolellisesti suunnitellulla ja toteutetulla sisäisellä viestinnällä sekä muutosjohtamisella luodaan puitteet onnistumiseen myös muilla osa-alueilla, kuten esimerkiksi henkilöstön kouluttamisessa uutta järjestelmää varten. Henkilöstön motivointi uuden järjestelmän käyttöönottoon vaatii aina järkevät perustelut, joiden täytyy pohjautua organisaation tunnistamaan tarpeeseen.
Toimeksiantajayrityksen järjestelmähanke on virallisesti juuri käynnistymässä tätä opinnäytetyötä tehdessä. Tulevaisuudessa voidaan arvioida, kuinka paikkaansa pitäviä esiin nostamani kriittiset vaiheet olivat, ja kuinka niistä käytännössä suoriuduttiin.