Lapsille lisää kiinnostusta kirjoihin : Lukuinnon herättäminen toiminnallisten tehtävien avulla
Helkilinna, Marja-Leena; Meuronen, Leena (2019)
Helkilinna, Marja-Leena
Meuronen, Leena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324400
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, voiko lapsille suunnattujen kirjojen elävöittämisellä lisätä esiopetusikäisten kiinnostusta lukemista kohtaan. Aihetta tutkittiin haastattelemalla lapsia sekä suunnittelemalla ja toteuttamalla kirjoja elävöittävää toimintaa. Työn tavoitteena oli lisätä esiopetusikäisten lasten kiinnostusta kirjoihin sekä tarkastella lukemisen tämän hetkistä tilannetta siinä esiopetusryhmässä. Lisäksi tavoitteena oli kerätä päiväkodin sekä lasten vanhempien käyttöön lukemista tukevista toiminnallisista menetelmistä vihkonen.
Opinnäytetyö voidaan luokitella kehittämistutkimukseksi. Kehittämistutkimus tehtiin yhdessä päiväkoti Satulaivan esiopetusryhmässä työskentelevän varhaiskasvatuksen opettajan Kirsi Rehusen kanssa. Opinnäytetyö koostuu lasten haastatteluiden analysoinnista sekä toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa kerrotaan lasten haastatteluvastauksista sekä kuvataan toiminnallinen osuus.
Haastatteluiden kautta saatiin tietoa lasten suhtautumisesta lastenkirjoihin. Vastausten perusteella lukemisen tila tässä esiopetusryhmässä on hyvä. Lapset ovat kiinnostuneita kirjoista, lapsille luetaan myös kotona. Kirjoja elävöittävistä tehtävistä koottiin Kirjakivaa ja lukulystiä -vihkonen päiväkodin henkilökunnan sekä lasten vanhempien käyttöön.
Opinnäytetyö voidaan luokitella kehittämistutkimukseksi. Kehittämistutkimus tehtiin yhdessä päiväkoti Satulaivan esiopetusryhmässä työskentelevän varhaiskasvatuksen opettajan Kirsi Rehusen kanssa. Opinnäytetyö koostuu lasten haastatteluiden analysoinnista sekä toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa kerrotaan lasten haastatteluvastauksista sekä kuvataan toiminnallinen osuus.
Haastatteluiden kautta saatiin tietoa lasten suhtautumisesta lastenkirjoihin. Vastausten perusteella lukemisen tila tässä esiopetusryhmässä on hyvä. Lapset ovat kiinnostuneita kirjoista, lapsille luetaan myös kotona. Kirjoja elävöittävistä tehtävistä koottiin Kirjakivaa ja lukulystiä -vihkonen päiväkodin henkilökunnan sekä lasten vanhempien käyttöön.