Yritysmyynnin aktivointi sekä myyntiprosessin kehittäminen
Puurunen, Kosti (2019)
Puurunen, Kosti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324383
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämääränä on luoda toimintamalli yritysmyynnin aktivointi sekä yritysmyynnin prosessien kehittäminen. Opinnäytetyö tarkastelee yritysmyyntiä sekä prosessin kehittämistä seuraavista näkökulmista: henkilöstö- ja myynnin johtaminen, myyntistrategian ja -prosessin, tavoitteiden määrittämisen sekä asiakasrekisterin luomisen näkökulmasta. Opinnäytetyö käsittelee jossain määrin myös prospektointia, tavoitteiden asettamista sekä bonuksia, joita maksetaan tavoitteisiin päätyä, mutta ne eivät ole opinnäytetyössä isossa roolissa. Palveluiden markkinointia sivutaan myös opinnäytetyössä, mutta nekään eivät ole opinnäytetyön prioriteeteissä merkittävänä.
Opinnäytetyön alkuosassa tuodaan esiin opinnäytetyön aihealueiden, kuten henkilöstö- ja myyntijohtamisen, inbound-markkinointia, prospektointia, jälkimarkkinointia, myynnin tavoitteiden asettamisen, asiakasrekisterin sekä myyntiprosessin teoriaa.
Opinnäytetyön toisessa osassa tuodaan esiin toimenpiteitä, joita on otettu käyttöön opinnäytetyön tiimoilta toimeksiantaja yrityksessä. Toimenpiteiden käyttöönottoa ollaan jalkauttamassa samaan aikaan, kun opinnäytetyötä laaditaan. Toimenpiteitä, joita jalkautetaan ovat myyntistrategian muutokset, myyntiprosessi, tavoitteiden laadinta, pienessä määrin prospektointi sekä jälkimarkkinointi.
Opinnäytetyö on malliltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön toimeksiantajana on pirkanmaalainen matkailualan yritys. Yritys tarjoaa vapaa-ajanpalveluitaan ympäri vuoden. Yrityksen palveluihin sisältyvät monipuoliset aktiviteettipalvelut, majoitus- ja ravintolapalvelut sekä ohjelmapalvelut. Matkailukeskus työllistää huippu sesongilla jopa sata työntekijää. Yritys on useaan otteeseen palkittu oman toimialansa vuoden yrityksenä.
Opinnäytetyön alkuosassa tuodaan esiin opinnäytetyön aihealueiden, kuten henkilöstö- ja myyntijohtamisen, inbound-markkinointia, prospektointia, jälkimarkkinointia, myynnin tavoitteiden asettamisen, asiakasrekisterin sekä myyntiprosessin teoriaa.
Opinnäytetyön toisessa osassa tuodaan esiin toimenpiteitä, joita on otettu käyttöön opinnäytetyön tiimoilta toimeksiantaja yrityksessä. Toimenpiteiden käyttöönottoa ollaan jalkauttamassa samaan aikaan, kun opinnäytetyötä laaditaan. Toimenpiteitä, joita jalkautetaan ovat myyntistrategian muutokset, myyntiprosessi, tavoitteiden laadinta, pienessä määrin prospektointi sekä jälkimarkkinointi.
Opinnäytetyö on malliltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön toimeksiantajana on pirkanmaalainen matkailualan yritys. Yritys tarjoaa vapaa-ajanpalveluitaan ympäri vuoden. Yrityksen palveluihin sisältyvät monipuoliset aktiviteettipalvelut, majoitus- ja ravintolapalvelut sekä ohjelmapalvelut. Matkailukeskus työllistää huippu sesongilla jopa sata työntekijää. Yritys on useaan otteeseen palkittu oman toimialansa vuoden yrityksenä.