Tulevaisuuden yleisöt : Yleisötyö markkinoinnin ja viestinnän välineenä – Case Nukketeatteri Sampo
Martikainen, Anna (2019)
Martikainen, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324310
Tiivistelmä
Yleisötyö on nykyisin tärkeä osa minkä tahansa kulttuurilaitoksen toimintaa. Kilpailu ihmisten ajasta on kiristynyt ja median kiinnostuksen herättäminen on entistä vaikeampaa pienillä resursseilla. Tämä kehittämistyö käsittelee yleisötyötä lastenteatterissa ja sen tilaaja on Nukketeatteri Sampo. Työn tavoitteena oli löytää uusia keinoja kasvattaa teatterin yleisömääriä ja löytää uusia yleisöjä. Tässä yleisötyön menetelmistä voi olla hyötyä.
Työni tarkoitus oli kehittämällä Nukketeatteri Sampon yleisötyötä tehdä teatterista entistä houkuttelevampi ja saavutettavampi kohde nykyisille ja uusille yleisöryhmille. Yleisötyön kehittämisen kautta myös teatterin viestintä ja asiakaspalvelun käytännöt kehittyivät.
Kehittämistyöni on tapaustutkimus, jonka menetelminä käytin benchmarkingia, kyselytutkimuksia, kävijähaastatteluja ja dokumenttianalyysiä. Lisäksi järjestin muutaman keskustelusession. Tietoa sain teatterin katsojatilastoja analysoimalla ja kartoittamalla, missä esityksissä ja minä aikoina eri ryhmät käyvät katsomassa esityksiä. Hyödynsin yleisötyön tutkimusta ja markkinointiin ja viestintään liittyvää kirjallisuutta. Palvelumuotoilun opiskelija Suvi Otrasen syksyllä 2018 tekemä Nukketeatteri Sampon palvelupolun kartoitus oli myös osa lähdemateriaalia.
Osana kehittämistyötäni ovat Otrasen kanssa yhteistyössä rakennetut teatterin eri yleisöryhmien kävijäprofiilit. Niistä on hyötyä tulevan esitystoiminnan, yleisötyön muotojen ja viestinnän suunnittelussa. Keskityin työssäni erityisesti lapsiryhmiin, koska ne kaipasivat enemmän huomiota, sillä Otrasen työ oli selvittänyt jo perheyleisöjen tilannetta.
Kehittämisehdotuksina nousivat esiin Nukketeatteri Sampon taiteilijatapaamisten ja opettajien iltojen kehittäminen, opettajan materiaalin luominen esityksiä varten, muun sidosryhmäyhteistyön kehittäminen, ja teatterissa käymiseen liittyvien ohjeistusten valmistelu yleisölle (teatterietiketti). Lisäksi hahmoteltiin ideoita teatterin viestinnän kehittämiseksi.
Uusien yleisöjen houkutteleminen on useimmille teattereille ja muille taidelaitoksille jatkuva kehittämisen kohde. Kehittämistyöni on siksi ajankohtainen ja palvelee kulttuurialaa laajemminkin.
Työni tarkoitus oli kehittämällä Nukketeatteri Sampon yleisötyötä tehdä teatterista entistä houkuttelevampi ja saavutettavampi kohde nykyisille ja uusille yleisöryhmille. Yleisötyön kehittämisen kautta myös teatterin viestintä ja asiakaspalvelun käytännöt kehittyivät.
Kehittämistyöni on tapaustutkimus, jonka menetelminä käytin benchmarkingia, kyselytutkimuksia, kävijähaastatteluja ja dokumenttianalyysiä. Lisäksi järjestin muutaman keskustelusession. Tietoa sain teatterin katsojatilastoja analysoimalla ja kartoittamalla, missä esityksissä ja minä aikoina eri ryhmät käyvät katsomassa esityksiä. Hyödynsin yleisötyön tutkimusta ja markkinointiin ja viestintään liittyvää kirjallisuutta. Palvelumuotoilun opiskelija Suvi Otrasen syksyllä 2018 tekemä Nukketeatteri Sampon palvelupolun kartoitus oli myös osa lähdemateriaalia.
Osana kehittämistyötäni ovat Otrasen kanssa yhteistyössä rakennetut teatterin eri yleisöryhmien kävijäprofiilit. Niistä on hyötyä tulevan esitystoiminnan, yleisötyön muotojen ja viestinnän suunnittelussa. Keskityin työssäni erityisesti lapsiryhmiin, koska ne kaipasivat enemmän huomiota, sillä Otrasen työ oli selvittänyt jo perheyleisöjen tilannetta.
Kehittämisehdotuksina nousivat esiin Nukketeatteri Sampon taiteilijatapaamisten ja opettajien iltojen kehittäminen, opettajan materiaalin luominen esityksiä varten, muun sidosryhmäyhteistyön kehittäminen, ja teatterissa käymiseen liittyvien ohjeistusten valmistelu yleisölle (teatterietiketti). Lisäksi hahmoteltiin ideoita teatterin viestinnän kehittämiseksi.
Uusien yleisöjen houkutteleminen on useimmille teattereille ja muille taidelaitoksille jatkuva kehittämisen kohde. Kehittämistyöni on siksi ajankohtainen ja palvelee kulttuurialaa laajemminkin.