Visuaalisen web-median tuottamisen opetusvideot
Koljonen, Matias (2019)
Koljonen, Matias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324300
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli tuottaa pedagogisesti ja teknisesti laadukkaita opetusvideoita, sekä niiden oheisopetusmateriaalia visuaalisen web-median tuottamisesta. Opetusmateriaali tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun sekä EU-hanke LUNO:n käyttöön, jotka toimivat myös toimeksiantajina.
Multimedian kautta oppimisen on havaittu tuottavan hyviä oppimistuloksia. Hyvin tehdyt opetusvideot saavat kiinnostumaan käsiteltävästä aiheesta ja ymmärtämään sen nopeasti. Oppimisen testaaminen videoiden välissä tehostaa oppimista lisää. Siksi opetusvideot ja Google Forms -kyselyt valikoituivat opetusmateriaalin toteutustavoiksi. Opetusmateriaalin pedagogiset valinnat on perusteltu tutkimustuloksin luvussa kaksi.
Kuudessa opetusvideoissa käydään läpi kameran asetusten tekeminen valokuvaukseen ja videokuvaukseen, tuotekuvauksen perusteet, sekä opetetaan tekemään videoita sosiaaliseen mediaan. Opetussisältö on suunniteltu alan teosten ja kokemuksen pohjalta. Kokemus on kertynyt viiden vuoden valo- ja videokuvausyrittäjyyden, sekä harrastuneisuuden myötä. Videoiden kuvaamista varten rakennettiin kuvausstudio ja kuvaustilanteessa käytettiin haastavan paljon teknologiaa. Videoiden tuotantoprosessi on kuvattu luvussa neljä.
Raportissa käydään läpi opetusmateriaalin suunnittelun pohjustaneet pedagogiikan tutkimustulokset, opetusvideoiden keskeisin sisältö, sekä videoiden tuotanto. Lopussa pohditaan työn onnistumisia ja haasteita, sekä tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia.
Multimedian kautta oppimisen on havaittu tuottavan hyviä oppimistuloksia. Hyvin tehdyt opetusvideot saavat kiinnostumaan käsiteltävästä aiheesta ja ymmärtämään sen nopeasti. Oppimisen testaaminen videoiden välissä tehostaa oppimista lisää. Siksi opetusvideot ja Google Forms -kyselyt valikoituivat opetusmateriaalin toteutustavoiksi. Opetusmateriaalin pedagogiset valinnat on perusteltu tutkimustuloksin luvussa kaksi.
Kuudessa opetusvideoissa käydään läpi kameran asetusten tekeminen valokuvaukseen ja videokuvaukseen, tuotekuvauksen perusteet, sekä opetetaan tekemään videoita sosiaaliseen mediaan. Opetussisältö on suunniteltu alan teosten ja kokemuksen pohjalta. Kokemus on kertynyt viiden vuoden valo- ja videokuvausyrittäjyyden, sekä harrastuneisuuden myötä. Videoiden kuvaamista varten rakennettiin kuvausstudio ja kuvaustilanteessa käytettiin haastavan paljon teknologiaa. Videoiden tuotantoprosessi on kuvattu luvussa neljä.
Raportissa käydään läpi opetusmateriaalin suunnittelun pohjustaneet pedagogiikan tutkimustulokset, opetusvideoiden keskeisin sisältö, sekä videoiden tuotanto. Lopussa pohditaan työn onnistumisia ja haasteita, sekä tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia.